Gewestregering plant inhaalbeweging laadpalen

Laurent Vermeersch, Sara De Sloover
© BRUZZ
22/02/2017

Het aantal elektrische wagens zou de komende jaren fors kunnen toenemen. Maar in Brussel dreigt de opmars van de elektrische auto gefnuikt te worden door een gebrek aan laadpalen. De gewestregering plant een inhaalbeweging.

In 2015 werden in Brussel 82.889 auto’s geregistreerd, waarvan minder dan 1 procent elektrisch. Dat in Brussel minder elektrische voertuigen rondzoemen dan in naburige hoofdsteden zoals Amsterdam of Parijs komt onder meer door het beperkt aantal laadpunten.

Ook minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vindt dat een inspanning nodig is. “We werken deze legislatuur aan een uitbreiding, om meer publieke oplaadpalen te hebben op gewest- en gemeentewegen,” klinkt het op zijn kabinet. “Brussel Mobiliteit schrijft momenteel een concessie uit.” Er komt een basisnetwerk van laadpunten, maar daarnaast zullen mensen ook kunnen aangeven dat ze een paal in hun omgeving nodig vinden. Een zogeheten ‘paal op aanvraag’.

Energieregulator Brugel heeft een studie besteld om in te schatten hoeveel extra laadpalen er nodig zijn en waar die best komen. Voor de groei van het aantal elektrische wagens stelden de analisten drie scenario’s op.

Meer steun, meer wagens
In het eerste, ‘business as usual’, voert het gewest geen specifieke subsidie in en laat het ook geen extra laadpalen zetten. Toch zou dat al 14.000 elektrische voertuigen opleveren tegen 2020.

Mocht de Brusselse regering een aankoopsubsidie invoeren, houden de onderzoekers rekening met 16.000 extra elektrische voertuigen. Als ze een aankoopsubsidie geeft én jaarlijks tweehonderd laadpunten installeert, dan kan Brussel 18.000 nieuw geregistreerde elektrische wagens verwachten. In de studie gaat Brugel uit van de installatie van duizend nieuwe laadpunten (twee per laadstation) tegen 2020, om al die nieuwe elektrische voertuigen te kunnen bedienen.

Om te weten waar de nood aan laadinfrastructuur in de komende jaren het grootst is, verdeelden de onderzoekers het geschatte aantal extra elektrische voertuigen eerst proportioneel over de negentien Brusselse gemeenten. Op basis van factoren als inkomen en grootte van huizen en gezinnen werden die aantallen vervolgens verdeeld over de districten in de gemeente. Zo kwamen ze tot een geschatte gemiddelde vraag naar elektrische voertuigen per district en een geschiktheidsscore.

Brugel voorziet eerst een snelle uitrol in de zuidoostelijke gemeenten, waar de vraag naar elektrische voertuigen het eerst zal toenemen. Zo worden de laadpalen daar economisch meteen rendabeler. In 2017 zou het aantal nieuwe laadplekken ook in de Vijfhoek en het westen van de stad moeten stijgen, om dan in de jaren daarna evenwichtiger te spreiden over het hele gewest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni