Groen verkeersplan Vijfhoek: ‘Geen mini-Kleine Ring’

KH, LV
© brusselnieuws.be
24/01/2014

De groene oppositie in Brussel-Stad heeft een eigen mobiliteitsplan voor de Vijfhoek. Dat pleit voor een echt lussenplan zonder parkeerroute, die volgens Ecolo-Groen een mini-Kleine Ring dreigt te worden. De eindhaltes voor de bussen willen ze verhuizen naar de Ninoofsepoort.

Over een week presenteert het Brusselse stadsbestuur een eerste versie van het circulatieplan voor de Vijfhoek.

De groene oppositie wou niet wachten op de plannen en komt nu al met een eigen plan in tien punten.

Een van de opmerkelijkste accenten van het plan is dat de groenen pleiten voor een lussenplan dat het verkeer meteen weer uit de Vijfhoek leidt. Het plan wil sluip- en transitverkeer tussen de verschillende centrumwijken helemaal onmogelijk maken.

Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) liet vorige week nog aan deze nieuwssite weten dat er een soort parkeerroute komt binnen de Vijfhoek. Die dreigt volgens de groenen een mini-Kleine Ring te worden, die het autoverkeer niet ontmoedigt.

Autovrij tot Fontainas
In de visie van de groenen wordt de voetgangerszone op de centrale lanen ook groter dan in die van het stadsbestuur. De ecologisten zien ze van De Brouckère tot Fontainas reiken, terwijl de huidige meerderheid de zone tussen De Brouckère en Beurs beoogt. De autovrije zone wordt best een soort park, een idee dat ook al door de Brusselse milieufederatie Bral naar voren was geschoven.

Gemeenteraadsleden Marie Nagy, Bart Dhondt en Liesbet Temmerman onderschrijven het idee van de meerderheid om de eindhaltes van de bussen uit het hypercentrum te halen. Ze zien plaats voor een nieuwe terminus aan de Ninoofsepoort. "Bijkomend voordeel is dat die buurt vandaag niet bijster goed bediend wordt door het openbaar vervoer en je moet de mensen toch een alternatief bieden voor de auto."

De groenen pleiten ook voor de invoering van shared spaces in verschillende straten van het centrum. Onder meer in de Wolvengracht en de Schildknaapstraat – twee straten met een buslijn - moet dat volgens de oppositiefractie kunnen. Shared Space betekent dat alle weggebruikers over de hele wegruimte beschikken, waardoor ze zich omzichtiger gaan verplaatsen. De signalisatie verdwijnt dan.

Ook overleg met bewoners, bezoekers en handelaars is voor de groenen belangrijk. "Overleg is onontbeerlijk maar dat hoeft geen anderhalf jaar te duren", klinkt het. "We kunnen vier weekends lang een atelier organiseren op een van de pleinen langs de centrale lanen. We laten mensen hun opmerkingen ventileren en maken daar een synthese van."

Distributiecentrum
Parkeerproblemen kunnen volgens Ecolo-Groen opgelost worden door de bestaande parkings beter te benutten. "Parkeergarages kunnen overdag worden gebruikt door pendelaars en bezoekers, 's avonds door bewoners. Heel veel parkings zijn vandaag onderbenut."

Grote vrachtwagens zouden het centrum niet meer binnen mogen. De leveringen aan handelaars moeten gebeuren via een distributiecentrum. Van daaruit kunnen kleinere voertuigen in één rit verschillende handelszaken bedienen. "Zo kunnen we de leveringen groeperen en heel wat kilometers uitsparen."

Bekijk hieronder het lussenplan van Ecolo-Groen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni