Kir: ‘Kasseien én platanen Havenlaan behouden’

© brusselnieuws.be
25/08/2011
Staatssecretaris voor Stedenbouw Emir Kir (PS) pakt uit met een nieuw voorstel voor de Havenlaan. Hij pleit voor het behoud van de platanen én van de kasseien. Reden: het huidige project houdt geen rekening met het wegvallen van het logistiek centrum Bilc én het protest van de buurtbewoners. Minister Grouwels (CD&V) valt uit de lucht.

Maandag buigt de Brusselse regering zich over de Havenlaan. Minister van Openbare Werken Grouwels wil het huidige project, dat nog in de vorige legislatuur werd goedgekeurd, dan verdedigen. Vorige week had minister-president Charles Picque (PS) al gezegd dat het project te willen herbekijken.

Op Télé Bruxelles geeft staatssecretaris voor Stedenbouw Emir Kir donderdag al een serieus schot voor de boeg met het voorstel om het project "te herdenken".

In een gesprek met brusselnieuws.be legt Emir Kir uit waarom het huidige project voor hem naar de prullenmand mag: "Er zijn twee fundamentele redenen. Vooreerst houdt het huidige project geen rekening met nieuwe ontwikkelingen, zoals het schrappen van de bouw van het logistiek centrum Bilc, de bouw van de Picardbrug, de aanleg van een tramlijn tussen het Noordstation en Bockstael via Thurn & Taxis, en het nieuwe ontwikkelingsplan voor Thurn & Taxis. Voorts is er het massale protest van de buurtbebewoners."

Blij met mondigheid
Buigt Emir Kir en bij uitbreiding de PS dan voor het straatprotest? "Zo kan je dat absoluut niet stellen," zegt hij. "Ik ben blij met de mondigheid van de Brusselaars en fier over hun gevecht voor het behoud van het Brusselse patrimonium."

Kir wijst erop dat de bouwvergunning voor het huidige project, afgeleverd in 2008 en verlengd in 2010, maar geldig is tot 9 oktober. "Dat betekent dat de werken vóór die tijd al meer dan symbolisch een aanvang moeten genomen hebben. Dat lijkt me politiek en technisch niet meer haalbaar."

Kir stelt daarom voor om een nieuw project te laten uittekenen. Dat moet dan gebaseerd zijn op vijf principes:
• Het behoud van de platanen. Kir vraagt een nieuwe studie over de gezondheid van de bomen. De laatste studie, waaruit blijkt dat de bomen ziek zouden zijn, is volgens hem niet recent genoeg.
• Het behoud van de Romeinse kasseien. Hetzij volledig, hetzij gedeeltelijk onder de toekomstige trambedding, naar het voorbeeld van de Koningsstraat.
• De aanleg van een fietspad met comfortstroken.
• Het behoud van de mobiliteit voor automobilisten (twee rijstroken), fietsers (een fietspad in elke richting) en voetgangers (een voetpad in elke richting).
• Er moet rekening gehouden worden met de projecten die op stapel staan in de wijk, zoals de ontwikkeling van de site van Thurn & Taxis, de aanleg van een nieuwe tramlijn, enz..

Schadevergoedingen
Een nieuw project betekent ook een nieuw openbaar onderzoek en inspraak van de buurtbewoners. Kir maakt zich desondanks sterk dat de hele procedure maar zes maanden vertraging zal zorgen.

Wat met de schadevergoedingen die dienen uitbetaald aan de aannemer(s) als het huidige project wordt afgezegd? "De meerkost die dat met zich meebrengt, wordt gecompenseerd door de daling van de kostprijs van de werken als we de kasseien behouden," aldus Kir.

Op het kabinet van minister van Openbare Werken valt men compleet uit de lucht. "Neen, meneer Kir heeft geen overleg gepleegd met minister Grouwels over dit nieuwe plan," zegt haar woordvoerster Nathalie De Boelpaep aan brusselnieuws.be. "Wij dachten nochtans in staatssecretaris Kir een medestander te hebben in dit dossier."

Clash in de Brusselse regering?
Minister Grouwels zal maandag het bestaande project verdedigen. "Ze begrijpt de bekommernis van de buurtbewoners voor de bomen, maar het project is het beste voor de Havenlaan op de lange termijn. Het project is trouwens tot drie keer toe goedgekeurd door de voltallige Brusselse regering," benadrukt De Boelpaep.

Het huidige project is geraamd op 12 miljoen euro. Het kabinet-Grouwels wil/kan geen precies cijfer geven betreffende de schadevergoeding aan de aannemer(s). "Afhankelijk van de juridische implicaties kan dat schommelen tussen de 20 en de 100 procent van de kostprijs." Met andere woorden tussen 2,4 en 12 miljoen euro.

Komt het maandag tot een clash binnen de Brusselse regering? "We hopen dat we het dossier in een serene sfeer kunnen behandelen," besluit Grouwels' woordvoerster.

De dag vóór de ministerraad is er een grootscheepse ludieke protestactie op de Havenlaan.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni