Late stoptreinen van en naar Brussel geschrapt

SDS
© brusselnieuws.be
08/05/2014

Brussel wordt zowat de enige Europese hoofdstad waar na 23 uur geen stoptreinen meer zullen rijden, waarschuwt TreinTramBus. De NMBS gaat in haar nieuwe dienstregeling vanaf december veel late en vroege treinen afschaffen in en rond Brussel, zegt de belangenorganisatie.

De voorbije maanden maakte de NMBS haar nieuwe spoorplan stapje per stapje bekend. Met dat plan, dat in december ingaat, zijn er reizigers die erop vooruitgaan. Er komen bijvoorbeeld meer rechtstreekse treinen naar de luchthaven. Maar die extra’s dreigen ten koste te gaan van heel wat vroege en late treinen, zegt TreinTramBus.

Gevolg is dat het treinaanbod globaal genomen ter plaatse trappelt: het aantal gereden treinkilometers blijft gelijk. De reizigersverenigingen en consumentenorganisatie Test-Aankoop eisen volledige klaarheid over de nieuwe dienstregeling, en roepen op langere termijn de overheid op om de NMBS meer middelen te geven.

Cultuur
Wie vanuit Brussel naar Merchtem, Asse of Opwijk wil, kan nu nog om 23.19 uur uit het Centraal Station vertrekken, vanaf december wordt dat 21.41 uur: anderhalf uur vroeger. De trein richting Groot-Bijgaarden, Ternat en Denderleeuw rijdt nu nog tot 23.03 uur, volgend jaar is dat 21.55 uur. Ook richting Zottegem en Leuven zal de laatste trein vanaf december bijna een uur vroeger rijden. Gedaan dus met culturele avondactiviteiten in Brussel, concludeert TreinTramBus in haar persbericht.

Maar ook wie vanuit de Rand terug wil naar de stad, zal sneller moeten vertrekken. De laatste trein vanuit Kortenberg richting Brussel zal om 21.58 uur vertrekken, tegenover 22.50 uur nu. De trein vanuit 's Gravenbrakel en Tubeke richting hoofdstad vervroegt van 23.15 uur naar 22.03 uur, en zal dus meer dan een uur vroeger vertrekken.

Vestzak-broekzak
​“In de meeste hoofdsteden in Europa rijden er stoptreinen tot ver na middernacht, soms zelfs 1 uur”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus aan brusselnieuws.be. “Brussel wordt de grote uitzondering. In plaats van een aanloop te nemen naar het GEN, dat voor een dicht openbaarvervoernetwerk moet gaan zorgen in de Rand, gaat men afbouwen.”

Waarom zet de NMBS niet meer treinen in? “Infrastructuurbeheerder Infrabel vraagt een soort péage om treinen op haar netwerk te laten rijden, bijna zoals op de autosnelwegen in Frankrijk”, legt Vanseveren uit. “Dat moet ook van Europa. Maar waar het schoentje knelt, is dat Infrabel per trein 2,5 keer zo veel rekent als zijn collega in Nederland. Het is een vestzak-broekzakoperatie: zo kunnen de tarieven voor het goederenverkeer zeer laag worden gehouden, zonder dat de overheid Infrabel meer moet subsidiëren. Goederenverkeer mag immers niet gesubsidieerd worden. De reiziger betaalt daar onrechtstreeks de prijs voor.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni