Masterplanner stelt zwemvijver voor op Heizel

LV
© brusselnieuws.be
26/11/2013

Mogelijk komt er een zwemvijver op de Heizel. Dat vernam brusselnieuws.be. Het gaat om een voorstel van KCAP Architects & Planners, het bureau dat het masterplan voor Neo uitwerkte.

Zwemmen in openlucht is vandaag niet mogelijk in Brussel. Het tropisch zwemparadijs Oceade op de Heizel - met verwarmd buitenbadje - is bovendien nog steeds bedreigd.

Nu blijkt dat KCAP voorstelt om een zwemvijver aan te leggen op de site. De vijver zou in het park- en recreatiedeel van Neo komen, ten zuiden van het huidige planetarium. KCAP kwam op het idee van een zwemvijver omwille van technische redenen. "Om het regenwater van de bebouwde oppervlakte op te vangen en niet meteen in de riolen te sturen, moeten we vijvers aanleggen", zegt Frank Werner, projectverantwoordelijke van Neo aan brusselnieuws.be. "Via een netwerk van oppervlaktewaters en buizen kunnen we het water laten afvloeien naar het kanaal. We zouden van de nood een deugd kunnen maken en ook een zwemvijver voorzien. Zo doen we ook iets voor de wijk en de stad."

De overheid zou de zwemvijver kunnen betalen met de opbrengsten van de commerciële projecten op de site. Als de vijver er komt, zal het dus niet meteen zijn. Het is in elk geval wachten op de realisatie van onder meer het winkelcomplex en congrescentrum.

Het stadsbestuur wil nog niet reageren op het vijverscenario. "Het is voorlopig niet meer dan een voorstel van KCAP", zegt de woordvoerster van burgemeester Freddy Thielemans (PS). "Zolang de procedures en aanbestedingen lopen, is het te vroeg om ons daarover uit te spreken."

Kabelbaan
Het masterplan bevat overigens nog meer mooie ideeën die er op termijn kunnen komen, op voorwaarde dat er geld voor is. De Pijl van de burgerlijke bouwkunde, een populair paviljoen tijdens Expo 58, duikt op in de plannen, en ook de kabelbaan die de wereldtentoonstelling destijds bediende, zou op de site terug kunnen keren.

"Die beelden zijn natuurlijk voor een stuk marketing om de mensen enthousiast te maken voor het project, maar het is niet onrealistisch", zegt Werner. "De kabelbaan zou een echte vervoersfunctie kunnen hebben en Parking C verbinden met de site en de metro. Ook in Londen en Singapore bestaan kabelbanen die deel uitmaken van het openbaar vervoer."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni