'Maxlaan verandert van winkelstraat in woonstraat'

FVDE
© BRUZZ
06/02/2017

"De handelaars op de Adolphe Maxlaan kunnen enkel gered worden als het Gewest de doorstroming vanop de Kleine Ring via de Adolphe Maxlaan naar de centrale lanen weer vlot trekt." Dat zei schepen van Handel Marion Lemesre (MR) maandagavond op de Brusselse gemeenteraad. Volgens Lemesre wordt de Adolphe Maxlaan stilaan eerder een woonwijk dan een winkelstraat.

Vorige week bleek dat de leegstand in de Adolphe Maxlaan drastisch is toegenomen: intussen moesten al zo'n 18 winkels de deuren sluiten. De handelaars zelf wijten dat onder meer aan de invoering van de voetgangerszone op de Anspachlaan.

"Eén etalage op twee is leeg", aldus gemeenteraadslid Joëlle Milquet (CDH). "Bovendien voelen ze zich helemaal niet gesteund door het stadsbestuur." Milquet stelt voor dat Brussel-Stad de handelaars een financiële compensatie geeft voor het geleden verlies, en om hen desnoods te begeleiden in hun zoektocht naar een andere locatie voor hun winkel.

Link met Nieuwstraat
"De straat heeft genoeg troeven om interessant te zijn, maar de Stad heeft er geen commerciële identiteit voor bedacht", voegde Marie Nagy (Ecolo) daaraan toe. "Op de Adolphe Maxlaan vind, of vond, je unieke winkels in de stad, zoals een Engelstalige boekenwinkel." Nagy heeft zelf een idee om de straat op te waarderen: "De enige manier om er passage te verzekeren, is door een link te maken met de parallel gelegen Nieuwstraat, waar het altijd enorm druk is. Maak het aangenaam om van de ene naar de andere kant te gaan."

Bij de invoering van de voetgangerszone was de Adolphe Maxlaan niet toegankelijk vanaf De Brouckère, maar in 2015 maakte het stadsbestuur het opnieuw mogelijk om van de Wolvengracht langs hotel Métrôpole naar de Adolphe Maxlaan te rijden. Maar kennelijk heeft die ingreep weinig soelaas gebracht.

Volgens schepen Lemesre kan de Stad weinig extra doen, en is de situatie vooral de schuld van het Brussels Gewest - waar de MR niet is vertegenwoordigd. "Het Gewest moet het opnieuw mogelijk maken om van de Kruidtuin linksaf te draaien naar de Adolphe Maxlaan. De Adolphe Maxlaan is daardoor geen 'inkomstlaan' meer voor wie de stad inrijdt, en het verschil is merkbaar. Jammer genoeg maken de werkzaamheden van het Gewest op de Kleine Ring Brussel net minder toegankelijk", aldus Lemesre.

Maar het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weerlegt dat het Gewest daar op eigen houtje over beslist heeft: "De Stad Brussel heeft tijdens de gesprekken over de heraanleg van Rogier in 2006 gevraagd om het ingaand verkeer de vijfhoek te laten binnenrijden via het kruispunt Botanique – Jacqmain, en uit te rijden via Botanique – Adolphe Max, omdat dit paste in de voorstellen voor heraanleg van de centrumlanen van de Stad. Het Gewest heeft dus, op vraag van de Stad, in de vergunningsaanvraag van 2007 hiermee rekening gehouden voor de aanleg van de kruispunten en de verkeerssituatie op de Kleine Ring."

Bovendien besliste het stadsbestuur in 2014 zelf om de rijrichting in de Maxlaan aan te passen: voordien was er tweerichtingsverkeer in de straat, sindsdien kan je op de Adolphe Maxlaan enkel nog van het centrum naar de Kleine Ring rijden.

Lokaal verkeer
Volgens Lemesre verandert het karakter van de wijk: "Als het Gewest niets verandert aan de toegankelijkheid vanop de Kleine Ring, zal de Adolphe Maxlaan meer en meer opschuiven naar een residentiële wijk in plaats van een winkelstraat. Het verkeer is er nu al meer en meer lokaal: er zijn meer bewonerskaarten uitgegeven in die straat, wat betekent dat er meer mensen wonen, en dus ook dat er minder parkeerplaatsen zijn, omdat bewoners er hun auto de hele dag kunnen laten staan. Een ander bewijs is dat de parkeermeters in de Adolphe Maxlaan tegenwoordig minder opbrengen."

En volgens de schepen brengt die wijziging ook een ander type winkels met zich mee: "In plaats van shopping en unieke handelszaken komen er nu meer nabijheidswinkels bij, gericht op de mensen die in de buurt wonen. Dat effect is al op korte termijn zichtbaar."

Toch hoopt Lemesre dat de situatie kan verbeteren eenmaal de heraanleg van het De Brouckèreplein en de Nieuwstraat achter de rug zijn: "Dan kan de Adolphe Maxlaan geïntegreerd worden in een winkelvoetgangerszone." Over schadevergoedingen voor handelaars was de schepen kort: "Daar hebben wij niet de bevoegdheid of de wettelijke basis voor. Sinds de zesde staatshervorming is dat een bevoegdheid van het Brussels Gewest."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni