'Meer bussen is de enige oplossing'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
29/05/2013
Niet de tram of metro heeft in Brussel het grootste potentieel, maar de bus. Tenminste op korte termijn. Dat is gebleken bij de voorstelling van het MIVB-jaarverslag op het zestigste UITP-congres in Genève.

E r is op deze editie van het internationaal openbaar vervoerscongres veel aandacht voor de bus, in verschillende gedaantes: diesel, elektrisch of hybride. Bij de Belgische busbouwer Van Hool hebben ze daar een verklaring voor. "Ook voor de publieke overheden is het crisis. Met hoog performante buslijnen kunnen ze openbaar vervoer aanbieden, zonder al te diep in de buidel te tasten," zegt Dirk Snauwaert van Van Hool. De busbouwer ontwikkelde in opdracht van de stad Metz een bus met de allures en het comfort van een tram, maar zonder de torenhoge investeringen in tramsporen. De bus is 24 meter lang, drieledig en kan als hybride worden uitgerust of als trolley.

Metro bijna aan limiet
De kans dat een dergelijke bus in de nabije toekomst in Brussel zal rondrijden, is eerder klein. Het is een groot gevaarte en bij de MIVB vragen ze zich af of ze het bochtige Brussel wel kan overleven. Dat grotere bussen in de nabije toekomst in Brussel aan belang zullen winnen, is evenwel ontegensprekelijk waar.
De cijfers van de plaatsen-kilometers bewijzen dat. Dat zijn het aantal gereden kilometers maal het aantal plaatsen. Tussen 2002 en 2012 is het aantal voor de metro met 78 procent gestegen, en voor de tram met 44 procent. De bus steeg maar met 5 procent. Dat is logisch, gezien de investeringen in tram en metro van de laatste jaren.

Tussen nu en 2017 daarentegen, verwacht de MIVB dat het aantal plaatsen-kilometers voor de bus met 40 procent zal stijgen. De tram maar dertig en de metro maar 8 procent. Dat komt omdat noch de automatische metro, noch de nieuwe metrolijn dan al klaar zullen zijn. "De metro zit vandaag bijna aan zijn limiet," zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB, "terwijl we voor een enorme uitdaging staan om het stijgend aantal reizigers te kunnen vervoeren."

Elektrische bus
Dus zal de capaciteitsverhoging de komende vier jaar vooral van nieuwe bussen moeten komen. De MIVB bestelt over enkele weken 172 dieselbussen van het meest milieuvriendelijke Euro 6-type. Die worden begin 2014 geleverd. Een meerderheid daarvan zijn gelede bussen, die steeds meer enkele bussen zullen vervangen. Tegen 2015 worden nog eens 183 hybride bussen besteld. Die moeten de overgang vormen naar een volledig elektrisch bussenpark in Brussel.

Ook hier is, zo blijkt op het UITP-congres, de technologie in volle ontwikkeling. Verwacht wordt dat tegen 2020 tien procent van de wereldwijde bestellingen voor stadsbussen elektrisch zal zijn. Tijdens het congres rijdt in Genève een elektrische bus in testfase op een kort traject met aan de twee haltes een snellaadpunt. Er wordt ook reikhalzend uitgekeken naar de toepassingen van de inductietechniek. Het systeem kan in korte tijd draadloos bus of tram van stroom voorzien en kan zonder gevaar in de openbare ruimte worden geïntegreerd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni