Modelspoorclub waagt zich aan gedetailleerde maquette Budabrug

CD
© BRUZZ
05/08/2023

De modelspoorclub Het Spoor heeft een nieuwe uitdaging: een maquette maken van de Budabrug en haar omgeving. Het minutieuze schaalmodel zou klaar moeten zijn in juni 2025. De maquette zal dan tentoongesteld worden aan het publiek, ter ere van het 70-jarige bestaan van de brug.

De vereniging telt meer dan 150 leden en heeft al eerder indrukwekkende modellen gemaakt van stationsgebouwen en andere spoorweggerelateerde structuren. Die stellen ze in binnen- en buitenland tentoon. "We hebben al van alles gemaakt. Het moet gewoon zeker een link hebben met de spoorwegen", zegt voorzitter van modelspoorclub Het Spoor Erwin Stuyaert. Daarom koos de club ervoor om de Budabrug en de omgeving na te maken zoals in de vroege jaren '80, toen de industriespoorweg (Chemin de Fer Industriel) er nog was.

De spoorweg diende als een belangrijke schakel in het logistieke systeem van de stad, waarbij grondstoffen en afgewerkte producten werden vervoerd tussen fabrieken, magazijnen en de haven. Naarmate de transportmethoden veranderden en de behoefte aan spoorvervoer voor goederen afnam, is de industriële spoorweg aan de Budabrug geleidelijk aan buiten gebruik geraakt.

Het was Brusselaar Alan Jockmans die het idee in de groep voorstelde. "Ik had toevallig oude foto's van de brug gezien, waarna ik er meer ben over gaan opzoeken", zegt Jockmans. "Het is een fascinerende plek, zeker in die tijd, met bijvoorbeeld een museumspoorlijn waarop stroomtreintjes tot in Vilvoorde reden. Daarnaast weten weinig mensen dat de Budabrug een spoorwegbrug is geweest."

"Destijds stonden er nog een hoop gebouwen rond de brug die vandaag verdwenen zijn. Die willen we nu in miniatuur terug tot leven wekken", voegt hij nog toe.

20230805_msc het spoor

Historisch correct

De maquette moet dan ook historisch correct zijn. Het Spoor riep daarvoor onder andere hulp in van de heemkundige kring van Neder-Over-Heembeek. Donderdag zat de organisatie ook samen met de directeur-generaal en de oud-directeur van de haven van Brussel.

Om historisch correct te zijn, is het ook belangrijk om de sfeer van de tijd weer te geven, legt Jockmans uit. "Elk tijdperk wordt gekenmerkt door specifieke details die we zo goed mogelijk nabootsen. Begin jaren 80 was de industrie bijvoorbeeld al wat op haar terugweg. Er was nog veel activiteit in de omgeving van de Budabrug, maar er waren ook al duidelijke sporen van verval en teloorgang. We kunnen dat weergeven door bepaalde details naar boven te halen, maar ook door licht of achtergrond."

Zo brengt de maquette een stukje geschiedenis tot leven, zegt voorzitter Erwin Stuyaert. "We krijgen altijd heel positieve reacties op onze maquettes. Ze maken veel verhalen los van mensen die bijvoorbeeld nog in de buurt hebben gewoond. Zo hebben we het station van Braives nagebouwd. Een man kwam toen naar me toe en wees het huis aan in de maquette waar hij nog had gewoond."

Twee jaar

Hoe lang het project zal duren is nog niet zeker. In elk geval moet de brug zelf klaar zijn tegen juni 2025, wanneer de Budabrug 70 jaar bestaat. De rest van de maquette zal daarna nog even duren. "Zulke projecten duren altijd een tijdje. We doen het dan ook niet fulltime", zegt Jockmans.

Het team zit nu nog in de fase van uitgebreid opzoekingswerk en foto's verzamelen, zodat ze goed de sfeer kunnen weergeven. De bouw zal pas eind dit jaar of begin volgend jaar starten. Zo'n vijftien mensen zullen aan het project meewerken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , budabrug , spoormodelbouw , maquette

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni