De Erasmushogeschool lanceert de campagne #laughtrackbrussels. © Erasmushogeschool

Na aanslagen: EhB lokt bange student met lachcampagne

MD
© BRUZZ
09/06/2016

De Erasmushogeschool in Brussel heeft maar de helft van het normale aantal inschrijvingen voor haar infodag in april ontvangen. De school wijt de terugval aan de aanslagen en lanceert de campagne #laughtrackbrussels, een campagne die moet aantonen dat Brussel nog steeds een aangename studentenstad is. De VUB en Odisee zeggen dan weer dat ze geen terugval zien.

De Erasmushogeschool zag de inschrijvingen voor haar algemene infodag in april maar liefst met de helft dalen. Het wijt die daling rechtstreeks aan de aanslagen van 22 maart in Brussel. “Enkele dagen voor de aanslagen, op 19 maart, was er ook een algemene infodag, toen was alles nog prima”, zegt Dorien Brouwer van de Erasmushogeschool.

De impact van de aanslagen in Parijs en de lockdown in Brussel hadden dus eerder geen impact gehad. Maar toen moesten de aanslagen in Brussel nog komen. “Toen we de infodag voor 24 april aan het voorbereiden waren, merkten we plots een sterke daling van de interesse in onze opleidingen.”

Alarmerend
Het probleem ligt niet bij de kunstenopleidingen van het RITS of het Koninklijk Conservatorium, die het nog steeds goed doen. Het zijn eerder de professionele bachelors zoals de lerarenopleiding en de technische opleidingen die op een pak minder interesse kunnen rekenen. Zo kenden de faculteiten “Design & Technologie”, “Management, Media en Maatschappij” en “Onderwijs en Pedagogie” allemaal een terugval van ongeveer 50 procent in vergelijking met dezelfde infodag van vorig jaar.

De faculteit “Gezondheidszorg & Landschapsarchitectuur” ging er dan wel weer op vooruit, blijkt uit de cijfers. “Het hangt dus wel wat af van het type student”, aldus Brouwer.

Dat de infodag niet succesvol was, is alarmerend, maar het zegt nog niets over de reële inschrijvingsaantallen voor het komende schooljaar. Die starten pas eind juni en lopen nog tot september.

‘Brussels imago was al wat het was'

Opvallend: de Vrije Universiteit Brussel en de Odisee-campussen van Brussel zeggen geen enkele terugval te zien bij de interesse voor studiedagen of bij de lopende inschrijvingen. Enkel de interesse van buitenlandse Erasmusstudenten voor een opleiding aan de VUB is gedaald met 22 procent, zo schreef BRUZZ enkele weken geleden al.

Bij Br(ik), de Brusselse servicedesk voor studenten, hebben ze ook geen concrete aanwijzingen dat de inschrijvingscijfers van de Brusselse scholen zouden lijden onder de aanslagen. “Het imago van Brussel was al wat het was voor de aanslagen. De aanslagen hebben dat imago enkel bevestigd”, zegt Christine Schraepen. “De meeste infodagen van de verschillende Brusselse hogescholen en universiteiten kennen een normale opkomst.”

Toch lanceerde ook Br(ik) eerder al een videocampagne waarbij het alle Nederlandstalige hogescholen en universiteiten verzamelde om Brussel als studentenstad te promoten. “Maar elk jaar doen we zo’n campagne. Het is wel de eerste keer dat alle hogescholen en universiteiten samenwerkten om tot de campagne te komen”, aldus Schraepen.

Lachband

Toch wil de Erasmushogeschool geen eventuele slechte uitkomst afwachten en schiet het nu al in actie om haar opleidingen en de hoofdstad in het algemeen te promoten bij studenten. Daarom lanceert de hogeschool de preventieve campagne #laughtrackbrussels, waarbij studenten van de Erasmushogeschool naar de verschillende campussen, cafés en pleintjes van Brussel trokken om de lach van de Brusselaars op te nemen. Die plakten ze allemaal samen tot er één lange lachband ontstond.

Met de campagne wil de hogeschool laten zien dat er nog veel gelachen wordt in Brussel en het imago van Brussel als studentenstad opkrikken. Zo hoopt de hogeschool het tij nog te keren voor de inschrijvingen die eind juni starten.

“Na de andere campagnes zoals #sprouttobebrussels wouden we ook onze stem laten horen”, aldus Brouwer. “We roepen ook op om zelf creatief met de lachband aan de slag te gaan. Iedereen kan een stukje lachband selecteren en die zelf delen of verwerken in filmpjes."

De hogeschool riep ook via mail studenten en alumni op om zelf hun positieve ervaringen met de Erasmushogeschool en met Brussel als studentenstad zoveel mogelijk te delen.

De lachband kan u beluisteren en downloaden op laughtrackbrussels.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni