Nu ook zelfportret van Bonom aan Munthof?

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
06/02/2013
Bonom lijkt nu ook de auteur van een monumentale muurtekening aan Munthof. Het fresco toont een naakte man die een tekenpen vasthoudt en heeft veel weg van een zelfportret. Wellicht is er een verband met de veelbesproken schetsen aan de Hallepoort en de Louizalaan. Minister Turtelboom kijkt al een jaar op de schets.

Bonom, ook wel de Belgische Banksy genoemd, laat weer van zich horen. Of daar lijkt het toch op. Gisteren dinsdag nog toonde brusselnieuws.be zijn vermoedelijke nieuwe werk op de hoek van de Fontainasstraat en de Hallepoortlaan: een schriele man, vel over been, met een hand aan zijn geslachtsdeel.

Tekenpen
Nu lijkt het erop dat Vincent Glowinski, alias Bonom, een ander werk heeft daar niet zo ver vandaan, op een gevel aan de Henri Jasparlaan: dat van een hurkende man, in zijn volle naaktheid te bewonderen, en met een tekenpen in de hand. De man kijkt in de richting van het fresco aan de Hallepoort, waar de uitgemergelde figuur zweeft. We fotografeerden de schets aan Munthof deze ochtend.

De figuur aan Munthof lijkt enigszins op Vincent Glowinski zelf, wat het vermoeden van een zelfportret voedt. De hurkende kunstenaar kijkt wat schichtig om zich heen: de angst van de straatkunstenaar om betrapt te worden door de politie? De existentiële angst van de kunstenaar?

Zoals steeds weigert Glowinski elke commentaar. Hij bevestigt noch ontkent het auteurschap. Maar volgens kunsthistoricus en street art-specialist Adrien Grimmeau toont het werk opnieuw alle kenmerken van een echte Bonom.

Zonder het auteurschap op te eisen, wijst Glowinski toch op een verband tussen de tekening van de frèle man, die vanop de gevel een dialoog aangaat met het nieuwe werk van de naakte man, en met de naakte masturberende vrouw aan de Louizalaan. Bonom wil geen uitleg geven over deze urban story, die hij mondjesmaat loslaat op de Brusselaars. De waarnemer moet zelf zijn fantasie aan het werk zetten.

Voorouders
Grimmeau ziet een link met een andere drie jaar oude tekening op een sociaal woningblok in de buurt van Recyclart en de Kappellekerk. De tekening toont het hoofd van een man die de lucht in zweeft, met daaronder een slangenlijf. Reizigers die de trein door de Noord-Zuidverbinding nemen, kunnen het fresco vandaag nog steeds bewonderen. Het werk is een verwijzing naar de vader van Bonom, die in die periode overleed. De man aan de Hallepoort en de vader-slang vertonen gelijkenissen.

Toch gelooft Grimmeau niet dat Bonom in de eerste plaats zijn persoonlijke familieverhaal vertelt. "Bonom brengt onze voorouders weer tot leven. Hun geest waren weer over de stad. Ook met de dinosaurussen, vossen en spinnen die hij tekent brengt hij de terugkeer van de natuur in de stad in beeld. Hij overstijgt daarmee de tijd en cultuur waarin we leven." Of hoe tijdloosheid en een schijnbaar vluchtige kunstvorm hand in hand kunnen gaan.

Glowinski beperkt zich niet enkel tot de straat. Het museum van Elsene kocht na afloop van de expo Explosition in de zomer van 2011 een tiental tekeningen van Bonom. Ook Banksy stelde al tentoon in musea en galeries.


Het fresco domineert de recreatiezone tussen Munthof en Hallepoort (© KH)

Ondertussen draagt ook minister van Justitie Annemie Turtelboom haar steentje bij aan het verhaal. Op twitter post ze volgende foto met het bijschrift: "Al een jaar zicht op deze muurschildering. Werk van straatkunstenaar Bonom? #dtv #waterloolaan #jasparlaan."

Anders dan de man aan Hallepoort, die begin februari ontstond, lijkt deze schets dus alvast niet nieuw.

© A. Turtelboom

Het fresco domineert de recreatiezone tussen Munthof en Hallepoort © KH

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni