Open VLD: ‘Autotunnel onder verkeersvrij Beursplein'

JCO
© brusselnieuws.be
17/08/2012
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt de Brusselse Open VLD een autovrij Beursplein op in haar kiesprogramma. Om dat mogelijk te maken wil ze laten onderzoeken of er onder het plein een autotunnel kan komen. "Open VLD blijft vasthangen aan mobiliteitsvoorstellen uit het verleden", vindt SP.A.

Op De Vragende Partij, een initiatief van de VRT waarop burgers voorstellen kunnen doen aan politici, komt een autovrij Beursplein als het meest populaire voorstel uit de bus.

De Open VLD wil inspelen op die vraag en wil het plein daarom permanent autovrij maken. "Het centrum van de stad is erg onaantrekkelijk voor wandelaars", zegt gemeenteraadslid Els Ampe. "De files en uitlaatgassen maken wandelen onaangenaam. Wij willen daarom meer groene wandelpromenades in het historische centrum die winkelstraten, toeristische bezienswaardigheden en musea met elkaar verbinden."

'Stad bereikbaar houden'
Om dat te realiseren heeft Ampe een origineel voorstel: een tunnel onder het Beursplein. Het zou dan gaan om twee zogenaamde 'konijnenpijpen' die een rijstrook in beide richtingen aanbieden en ook aangesloten zijn op de ondergrondse parking, die dan naast de premetro komt. "Zo bieden we meer comfort aan voetgangers en fietsers en houden we de stad toch bereikbaar met de auto", zegt Ampe aan brusselnieuws.be.

De Brusselse liberalen willen zo de binnenstad opnieuw aantrekkelijker maken voor shoppers. "Met een autovrij Beursplein verdwijnt ook heel wat hinder", zegt Ampe. "Zo kunnen we de binnenstad de voordelen meegeven van een shoppingcentrum, waar mensen toch hun auto kwijt kunnen, maar tijdens het winkelen niet in de uitlaatgassen zitten. En dan heeft de stad extra voordelen, zoals de talrijke bezienswaardigheden."

Geen aanzuigeffect
Een aanzuigeffect op wagens door de tunnel en parking vreest Ampe niet. "We moeten vooral de bereikbaarheid garanderen, sommige mensen hebben moeilijk toegang tot het openbaar vervoer en kunnen alleen op hun wagen een beroep doen. Hen moeten we ook naar de stad lokken in plaats van naar shoppingcentra in de Rand."

Ook voor de bewoners moet de tunnel en vooral de parking meer comfort bieden. "Ze kunnen in die parking hun wagen kwijt, ook al gebruiken ze die niet iedere dag. Daarnaast krijgen ze een rustigere en aangenamere omgeving."

SP.A: 'Met een tunnel los je verkeersproblemen niet op'
SP.A vindt de voorstellen van Ampe ouderwets. "Door een tunnel te graven onder het Beursplein los je de verkeersproblemen in het centrum niet op", zegt Ans Persoons, kandidate op de PS-SP.A-lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.

"We moeten het doorgaand verkeer uit het centrum weren, niet vereenvoudigen met een tunnel. Die is geen oplossing voor de leefbaarheid van de wijken langs de centrale lanen. Bovendien is zo'n tunnel bijzonder duur en technisch moeilijk realiseerbaar."

"Els Ampe blijft vasthangen aan mobiliteitsvoorstellen uit het verleden", zegt Persoons. "We moeten het mobiliteitsbeleid in de ganse Vijfhoek herdenken. Alle Europese hoofdsteden maken het stadscentrum aantrekkelijker door pleinen en kaaien autovrij te maken en voluit te kiezen voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni