Plannen voor Byrrh-gebouw lopen vast door parking

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
15/05/2013
Het Brusselse OCMW wil in het beschermde Byrrh-gebouw logistieke en andere bedrijfjes onderbrengen. Maar de Commissie Monumenten en Landschappen verzet zich tegen de aanleg van een ondergrondse parking. "Daarmee wordt ons project onmogelijk," zegt OCMW-voorzitter Yvan Mayeur (PS).

B yrrh is een opvallend industrieel gebouw in de Dieudonné Lefèvre-straat aan Thurn & Taxis. Het werd in de jaren twintig van de vorige eeuw neergezet door het Franse Maison Violet, producent van de aperitiefwijn Byrrh. Violet bouwde al zijn filialen als Zuid-Franse wijnkastelen, met een gevel in breuksteen en mooie sgraffito.

Toen de alcoholfabrikant na een halve eeuw wegtrok uit het hoekpand, kwam de RTT enige tijd in de plaats.

Het OCMW van Brussel-Stad kocht het - intussen grotendeels beschermde - gebouw in 2007 met de bedoeling om er een economisch project te realiseren. In 2011 maakte voorzitter Mayeur de plannen concreet: in het 10.000 vierkante meter grote gebouw zou een crèche komen en een soort bedrijvencentrum voor kleine ondernemingen uit de sociaal-economische, bio- en logistieke hoek. Totale kostprijs: 27 miljoen euro, waarvan een deel door Europa en het Gewest zou worden gedragen.

Het architectenbureau Ozon tekende het ontwerp met daarop ook een ondergrondse parking van 49 plaatsen, waar bestelwagens zouden kunnen laden en lossen.

Normaal gezien moest de verbouwing deze lente beginnen. Maar de Commissie Monumenten en Landschappen van het Gewest gooide roet in het eten. In haar - bindend - advies maakt ze bezwaren tegen de isolatie en de nieuwe achtergevel, maar vooral tegen de geplande ondergrondse parking. Als je onder een beschermde structuur ingrijpt, kan dat bovengronds problemen geven, zo luidt het.

De Commissie vindt het OCMW-project, dat moet verrijzen te midden van de nieuwe woonwijken Tivoli en Thurn & Taxis, te weinig ambitieus en vindt het ook bedenkelijk dat een uiteindelijk beperkt aantal parkeerplaatsen 5 miljoen euro zal kosten.

Het advies werd vorige maand gevolgd door de overlegcommissie van Brussel-Stad die op haar beurt de parking afwijst.

Slechte studie
Het Brusselse OCMW is flink ontstemd. "Kunnen ze geen plan lezen bij de Commissie?", vraagt voorzitter Mayeur zich af. "Bij die vijf miljoen horen ook alle technische installaties." Hij vindt ook dat de Commissie zich niet uit te spreken heeft over de kostprijs. "Ieder zijn taak." Bovendien levert het project nieuwe banen op. "Minstens tweehonderd, maar dat lijkt de Commissie niet te interesseren."

Mayeur begrijpt niet dat de Commissie een bindend advies kan geven "op basis van zo'n slechte studie. Als we dit moeten volgen, wordt ons project onmogelijk."

Hij wil de komende dagen dan ook met de nieuwe minister-president Rudy Vervoort (PS) rond de tafel zitten om tot een oplossing te komen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni