Schepen Coomans tegen autovrije brug over kanaal

LV
© brusselnieuws.be
29/01/2016

Een nieuwe brug over het kanaal moet voetgangers, fietsers en bussen sneller van het Noordstation naar de site van Thurn & Taxis brengen en terug. Maar Brussels schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans (MR) is niet overtuigd van het project. "Er zijn dringendere noden, zoals de tunnels", klinkt het.

Tussen Sainctelette en de Up-sitetoren moet een nieuwe brug over het kanaal komen. Die zal de Simon Bolivarlaan en de Willebroekkaai verbinden met de Havenlaan en de Picardstraat. Vandaar de naam Picardbrug. Trappen zullen de brug ook toegankelijk maken vanaf de Akenkaai en de Materiaalkaai, waar een nieuwe groen- en recreatieruimte gepland is.

Het bijzondere aan de brug is dat ze autovrij zal zijn. Enkel toegankelijk voor voetgangers, fietsers en bussen (op termijn misschien trams), dus. De brug moet de reisweg tussen het Noordstation en de site van Thurn & Taxis een stuk korter maken.

De brug zou 8,6 miljoen euro kosten. Bouwheer Beliris, het federaal Brusselfonds, wacht nu op de bouwvergunning en hoopt nog dit jaar met de bouw te beginnen.

Brussels schepen Geoffroy Coomans de Brachène toonde zich eerder al een koele minnaar van het project en grijpt nu de actualiteit aan om de brug opnieuw in vraag te stellen. "Zijn er geen dringendere noden op dit moment", vraagt hij zich af in een persbericht. "Ik verwijs dan natuurlijk naar de tunnels en hun dringende renovatie." Volgens Coomans kan het geld voor de autovrije brug dus beter in de tunnels worden geïnvesteerd.

Volgens de schepen heeft de nieuwe brug weinig nut omdat op korte afstand al twee bruggen liggen. Het gaat dan om de Sainctelettebrug en de Redersbrug. Zeker nu het onzeker is dat er een tram komt, is en nieuwe brug niet nodig, redeneert hij. "Men wil graag nieuwe dingen bouwen, maar zou er beter op toezien dat de Redersbrug in goede staat verkeert."

Ontwikkelingspool
Beliris verdedigt het project. "Studies hebben aangetoond dat er wel degelijk potentieel is en dat de vraag naar mobiliteit alleen maar zal toenemen", zegt woordvoerster Elien De Swaef aan onze redactie. "Thurn & Taxis is immers een belangrijke groeipool. Denk maar aan het nieuwe gebouw voor de Vlaamse ambtenaren dat er komt."

De brug kan mensen over de streep helpen om niet met de auto te komen omdat het traject voor bussen, fietsers en voetgangers flink wordt ingekort. "Dit project wil vooral ruimte bieden aan alternatieve verplaatsingsvormen om het groeiende fileleed te verminderen", aldus nog De Swaef.

Cynisch
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) verdedigt de brug. "Het is zeer cynisch dat de MR de problemen met de tunnels uitbuit om dwars te gaan liggen betreffende het project van de Picardbrug", schrijft hij in een reactie. "Het één heeft niet met het ander te maken. Men spreekt al bijna 15 jaar over deze brug, die een essentiële verbinding kan vormen tussen twee wijken die in volle ontwikkeling zijn, de Noordwijk en de Martitiemwijk. Voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer maakt deze brug een enorm verschil. Maar blijkbaar is de MR enkel geïnteresseerd in auto's en auto infrastructuur."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni