‘Slechts 10 werknemers op grootste Brusselse werven’

CDB
© BRUZZ
11/10/2017

Olivier Willocx, directeur van BECI (de kamer van koophandel en het verbond van ondernemingen), stoort zich aan de mobiliteit in Brussel. Met name de vele werven die het verkeer platleggen in de stad zorgen voor irritatie bij Willocx, temeer omdat er volgens hem weinig mensen aan de slag zijn op de werven. Dat schrijft La Libre Belgique.

In een interview van RTL maakt Willocx zich boos over de trage voortgang van de Brusselse werven. Hij vertelt dat ze maandagochtend op zes grote werven gingen kijken. Tot zijn verbazing waren er amper mensen aan het werk op de bouwplaatsen.

"We gingen langs bij onder andere de Hallepoorttunnel, het Reyersviaduct en het Rogierplein, en stelden effectief vast dat er in totaal maar tien mensen konden geteld worden op die zes werven samen," bevestigt Olivier Willocx aan BRUZZ. Dat maakt hem boos. “Hoe kan het dat er zoveel werven zijn in Brussel, die het verkeer helemaal in de war sturen en er dan maar tien mensen aan het werk zijn?,” aldus Willocx.

Ondernemers stellen zich vragen
"Wij krijgen tal van berichten van ondernemers die zich afvragen wat er eigenlijk gebeurt op die werven. Ze zien niets gebeuren, al het materiaal blijft daar liggen, af en toe passeert er wel een werkman maar verder gebeurt er niks. Een vermoeden bestaat dat er absoluut geen haast is voor het afwerken van die werven. Misschien omdat men denkt hoe langer de werken duren, hoe minder auto's er naar Brussel komen?," zegt Jan De Brabanter van BECI die mee pad ging maandag.

De Brabanter en zijn collega's namen foto's van de werven en gaan die voorleggen aan de regering. "We horen dan soms reacties dat het beton moet drogen maar dat moet ook geen weken duren. Ieder van ons komt elke dag bijna voorbij die werven en de activiteit zit altijd op een laag pitje. Daarom slaan we nu alarm en vragen we aan Brussel Mobiliteit wat het plan is. Hebben ondernemers dan geen recht om te weten hoe lang de werken gaan duren?," luidt het bij BECI.

Representatieve momentopname
Of die ene telling dan geen momentopname is, en wel voldoende de realiteit weergeeft? "Het is natuurlijk een momentopname," reageert De Brabanter, "maar wel een representatieve momentopname. We hebben bewust gekozen voor een tijdstip waarvan we denken dat de meeste mensen toch aan het werk zouden moeten zijn. We zijn om tien uur vertrokken en om half twaalf gestopt omdat we veronderstellen dat er dan een middagpauze volgt," aldus De Brabanter.

De vele werken in Brussel en de impact op de mobiliteit hebben ook een effect op de Brusselse bedrijven. “We zien nu al dat meer en meer bedrijven Brussel verlaten. Maar het heeft ook een impact op de levenskwaliteit van mensen die in Brussel komen werken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni