'Stad opent deur om van Havenlaan stadsautostrade te maken'

YP
© BRUZZ
12/01/2017

Stadsbeweging BRAL en fietsersorganisaties Fietsersbond en GRACQ zijn ongerust over het advies van de overlegcommissie van de stad Brussel over de heraanleg van de Havenlaan. Ze vrezen dat de Havenlaan nog meer een stadsautostrade zal worden. Bovendien bestaat de kans dat het fietspad er zal verdwijnen ten voordele van koning auto.

"Deze fietspaden schrappen maakt de site van Tour & Taxis voor de fietser onbereikbaar. Dit is een onbegrijpelijke achteruitgang ten opzichte van de huidige situatie", stelt Roel de Cleen van de Fietsersbond. "Niet de auto heeft meer plaats nodig, wel de andere verplaatsingsmiddelen."

BRAL, de Fietsersbond en GRACQ vinden het onaanvaardbaar dat maatregelen ten voordele van wagens de boventoon voeren in het advies over de heraanleg van de Havenlaan. Volgens de stadsbeweging en de fietsersorganisaties staat het huidige advies haaks op het originele plan om van de Havenlaan een verbindingsweg tussen de verschillende omliggende wijken te maken. Daarbij zou aandacht zijn voor de zachte weggebruiker en het openbaar vervoer. Concreet wil dat zeggen dat er plaats is voor busbanen, groenruimte, oversteekmogelijkheden voor voetgangers, brede stoepen, fietspaden en geen extra parkings.

Paradox
Het huidige advies van de stad Brussel ziet er helemaal anders uit. Daarin wordt gesteld dat de rijstroken groot genoeg moeten blijven voor zwaar vrachtverkeer, moet de weg breed genoeg blijven om er twee keer twee rijstroken in te richten, en moeten er parkeerplaatsen komen tussen de bomen. Voorbij het Redersplein komt er bovendien een extra rijstrook om links - naar het nieuwe bedrijventerrein - af te slaan.

“Dit advies dreigt het transitverkeer aan te zwengelen en maakt van de Havenlaan een nieuwe stadsautostrade,” concludeert Tim Cassiers van BRAL.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni