Stefaniatunnel heropent al in mei

TG
© brusselnieuws.be
04/03/2016

De Stefaniatunnel gaat uiteindelijk niet een heel jaar, maar minder dan vijf maanden dicht, verneemt onze redactie. In mei moet de voorlopige renovatie van de tunnel klaar zijn. Ook de Montgomerytunnel moet in mei terug opengaan.

In de Stefaniatunnel zijn sinds vorige week voorbereidende werken bezig. De beschadigde stukken worden verwijderd uit het plafond, er komt een nieuwe bewapening. De tunnel gaat in mei weer - tijdelijk - open. Toen de tunnel gesloten werd begin januari werd aangekondigd dat die een jaar gesloten zou blijven.

Later werd beslist om de tunnel tijdelijk te heropenen na werken, maar het bleef onduidelijk hoe lang dat ging duren. Het kabinet van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) bevestigt nu aan onze redactie dat de werken eind mei afgerond moeten zijn. De exacte datum hangt af van de staat van het beton

Montgomery
Ook in de Montgomerytunnel wordt binnenkort gewerkt. Daar dreigde een loszittende plafondplaat naar beneden te komen. Dat probleem wordt nu op korte termijn aangepakt. De werken gaan binnenkort van start en moeten in mei afgerond zijn, dan kan de tunnel opnieuw open.

Dat meldt Le Soir en werd aan onze redactie bevestigd door het kabinet van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A).

"We hebben onderzocht hoe we het probleem kunnen aanpakken en dat kan vrij gemakkelijk. We gaan de plaat verwijderen. Het gaat om een plaat van een vals plafond, dus die hoeft niet noodzakelijk meteen vervangen te worden", zegt Mathias Dobbels, adjunct-kabinetschef van Pascal Smet. "Daarnaast voeren we nog een paar kleine werken uit, en dan kan de tunnel weer open."

Op langere termijn zal er een nieuwe plafondplaat geplaatst worden.

'Gespeeld met het leven van mensen'
Eind februari werd de Montgomerytunnel plots gesloten toen problemen met het dak ontdekt werden. De sluiting was zeer dringend, volgens een rapport geciteerd in Le Soir. Er bestond een risico dat de tunnel snel verder achteruit zou gaan. Volgens burgemeester van Etterbeek Vincent De Wolf (MR) betekent dat dat er "gespeeld werd met het leven van mensen".

Dat wordt tegengesproken op het kabinet van de minister. "Bij de inspectie in december was er nog geen probleem, bij latere inspecties merkten we dat er iets mis was en hebben we meteen actie ondernomen. We blijven ook alles opvolgen. Er is dus geen levensgevaar geweest", klinkt het bij Mathias Dobbels.

Op de plek waar de dekplaat los hangt, waren bovengronds ook scheuren te zien in het wegdek naast de trambedding. Tram 81 wordt daarom enkele tientallen meters eerder gestopt.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni