Taxirapport: met de hakken over de sloot

© brusselnieuws.be
12/10/2010
5,1 op 10, dat is de score die de Brusselse taxi's halen op een online enquête op de website van Mobiel Brussel. Knelpunten zijn de informatieverlening en het afleveren van een ticket. Al blijft de prijs de grootste reden om de taxi te laten staan. [2 reacties]

Aan de online-enquête namen 724 mensen deel. De meerderheid van hen neemt slechts occasioneel de taxi.

De meerderheid van de gebruikers is tevreden over het comfort en de netheid van de taxi's. Elektronisch betalen is een mogelijkheid die hoog op het verlanglijstje van de gebruikers staat. Evenals een milieuvriendelijke taxi.

De taxi's scoren vooral slechte punten op vlak van dienstverlening door de chauffeurs. Een ticket krijgen aan het einde van de rit blijft ook te moeilijk.

Aan de bekendheid van de collectieve taxidienst Collecto en de 'gemengde' taxi's, die personen met een mobiliteitsbeperking kunnen vervoeren, moet nog gewerkt worden.

Voor bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V) is het duidelijk dat "de appreciatie van de gebruiker de komende jaren omhoog moet." De minister verwijst daarvoor naar het recent afgesloten taxi-akkoord.

Bral, de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, pleit voor een duurzame taxisector. Volgens de Raad moet de Brusselse regering normen voor verbruik en uitstoot opleggen en een examen milieuvriendelijk rijden instellen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni