Tien treinen per dag naar Den Haag vanaf oktober
In de commissie werden NMBS-topman Marc Descheemaecker en NS-topman Bert Meerstadt, net als vertegenwoordigers van de spoorinfrastructuurbeheerders Infrabel en ProRail, gehoord over hun alternatieven voor het stopgezette Fyra-aanbod.
Op termijn willen beide maatschappijen tot zestien IC-treinen Brussel-Den Haag - die rijden op het klassieke spoor - per dag komen. Een verlenging naar Amsterdam ligt moeilijker door de capaciteitsproblemen, aldus NS-topman Meerstadt. "In dat geval moeten anderen treinen sneuvelen", luidde het. "We zijn bereid die puzzel te leggen, maar het gaat om het landsbelang: welke verbindingen zijn prioriteit? "
Meerstadt voegde nog toe dat de twee extra Thalys-treinen - op het hogesnelheidsspoor - die in december zullen worden ingelegd tussen Amsterdam en Brussel, mogelijk zullen doorrijden naar het Franse Rijsel (Lille).
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.