Tramongevallen: Halogeen wordt LED
De raad van bestuur kreeg nog eens de cijfers van letselongevallen met trams: dit jaar overleden 4 mensen na een aanrijding met een tram en overleefden 19 andere voetgangers zo'n ongeval, in heel 2011 was dat maar 1 dodelijke aanrijding (en 57 andere betrokken voetgangers). In 2010 stierven 3 voetgangers (op 47 ongevallen met voetgangers).
In een mededeling legt de MIVB vooral de klemtoon op het aantal maatregelen dat al genomen is om de veiligheid te verbeteren rond de trams. Zo werd al geëxperimenteerd met LED-verlichting in plaats van de huidige halogeenverlichting, zijn er regelmatige info-campagnes voor de weggebruiker en verschijnen steeds meer hekken en grondmarkeringen die het risico moeten verminderen.
Als het aantal dodelijke ongevallen toch in de lift zit, kan onder meer het stijgende belang van de tram daarin meespelen, zegt MIVB-voorzitster Adelheid Byttebier (Groen). De tram legde in 2011 12,1 miljoen kilometer af, bijna 500.000 kilometer meer dan in 2010, en is daarmee het snelst groeiende vervoersmiddel van de maatschappij.
In de toekomst wil de MIVB onder meer een wetenschappelijke analyse maken van de veiligheid rond de tram. Het bedrijf wil daarvoor samenwerken met het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).
Er komen ook nog meer hekken die het voetgangers moeilijk moeten maken om in één ruk de twee rijrichtingen van de tram over te steken. Ook het aantal waarschuwingsmarkeringen op de grond wordt uitgebreid.
Het bestuur besloot ook om de vervanging van de koplampen door LED-verlichting te veralgemenen en zo de zichtbaarheid te verhogen. Een test met trams van het type T3000 viel positief uit.
'Voorrangsregel afschaffen'
De CDH-fractie in het Brussels parlement vroeg dinsdag de afschaffing van de regel volgens dewelke de tram altijd voorrang heeft op de voetganger. "In een steeds meer dichtbevolkte stad waarin de trams nog onvoldoende in eigen bedding rijden, is deze regel te gevaarlijk", aldus raadslid Hamza Fassi-Fihri.
De voorrangsregel voor de tram kwam er omdat een tram - om technische redenen - beduidend minder snel kan stoppen dan een auto of bus. Trams kunnen uiteraard ook niet uitwijken.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.