Autobesteldiensten zijn een oplossing voor het fileleed, zo beweren diensten zoals Uber graag zelf. Uit een Amerikaanse verkeersstudie blijkt echter het tegendeel. "In grote steden leiden autobesteldiensten eerder tot meer gereden kilometers dan minder."
‘Uber leidt tot meer gereden kilometers’
Dat concluderen onderzoekers van de University of California Davis in een studie waar De Standaard over bericht. De onderzoekers bevroegen 4.000 gebruikers van zulke diensten in 7 grote Amerikaanse steden, tussen 2014 en 2016. Ruim 9 op 10 van hen behoudt de eigen wagen. Een dienst als Uber vervangt in deze gevallen dus geen auto, maar wordt er bovenop gebruikt. Voor een goed begrip: de studie spreekt zich uit over autobesteldiensten, ofwel: diensten waarbij je een auto 'roept' en je laat verplaatsen. Autodeelplatformen, waarbij je zelf de auto bestuurt, vallen buiten de studie.
Meer gereden kilometers
Bovendien leiden diensten zoals Uber tot een toename van de gereden kilometers, zo stelt het onderzoek. Meer dan de helft van de bestelde ritten zou namelijk niet zijn gereden, indien de bestelde dienst niet beschikbaar was. Of de verplaatsing zou milieuvriendelijker gebeuren, met name te voet, per fiets of met het openbaar vervoer. De conclusies gaan in tegen wat autobesteldiensten beweren. Volgens hen daalt het aantal auto's op de weg en loopt het verkeer vlotter wanneer meer mensen vaker auto's delen.
Tot slot blijkt dat gebruikers van autobesteldiensten minder het openbaar vervoer gebruiken. Deze diensten beweren dan wel dat ze complementair zijn aan openbaar vervoer, “uit dit onderzoek blijkt dat het meer mensen ervan weghaalt dan eraan toevoegt”, aldus de onderzoekers.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.