'Verhuizing Brussels Airport onvermijdbaar'

BVR
© BRUZZ
03/12/2016

Moet de luchthaven op Zaventem uitbreiden, of moet de luchthaven verhuizen? Sinds de Vlaamse Regering vrijdag een belangenconflict inriep tegen de Brusselse geluidsnormen, klinkt de vraag steeds luider. Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport spreekt van "een laatste kans om het probleem op te lossen". Brussels minister voor economie Didier Gosuin (Défi) vindt een verhuis dan weer “onvermijdbaar”.

Vrijdag riep de Vlaamse Regering een belangenconflict in, tegen de beslissing van het Brussels Gewest om niet langer een tolerantie te hanteren voor vliegtuiglawaai. Daardoor zouden veel meer vliegtuigen over Vlaanderen vliegen.

Maar niet alleen de Vlaamse Regering, ook Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, toonde zich vrijdag in Ter Zake erg bezorgd over deze beslissing.

"Dit is een zeer groot probleem voor de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen. Het aantal boetes zou vanaf 1 januari vervijfvoudigd worden, een aantal passagiersvluchten gaat dus afgeschaft moeten worden."Hij hoopt dat federaal Mobiliteitsminister François Bellot (MR) snel met een vliegwet komt, die de vliegroutes zou vastleggen voor de toekomst. "Dat is absoluut cruciaal voor de luchthaven en de zestigduizend mensen die daar werken."

Eenmaal de wet er is kan volgens Feist worden gepraat over tegemoetkomingen voor de omwonenden, zoals isolatieprogramma's en zelfs onteigeningen. “Dit is zo’n beetje de laatste mogelijkheid om nog een oplossing te vinden voor dit probleem”, aldus Feist.

'Luchthaven niet het probleem van Brussel'
Eerder liet Ben Weyts (N-VA) weten dat Brussel niet in de lasten maar wel in de lusten van de luchthaven wil delen. Maar daarmee gaat Didier Gosuin, Brussels minister voor Economie en Tewerkstelling niet akkoord.

In de uitzending van Ter Zake op vrijdag, liet hij verstaan dat de luchthaven een Vlaams project is, geen Brussels. “De luchthaven is geen economische pool voor Brussel", aldus Gosuin. "Nauwelijks tien procent van wie op de luchthaven werkt, is Brusselaar.”

Dat de Noordrand meer vluchten zou te slikken krijgen door een strengere toepassing van de Brusselse geluidsnormen, is volgens hem niet het probleem van Brussel. “Dertig, veertig jaar geleden was er nauwelijks bebouwing rond de luchthaven van Zaventem. De Vlaamse regering heeft dat massaal toegelaten. Natuurlijk vinden zij die daar nu wonen dat een probleem."

Een verhuizing van Brussels Airport is volgens Gosuin "onvermijdbaar”. “Denken dat je de luchthaven van Zaventem tot in het oneindige kunt uitbreiden terwijl die zo goed als in het centrum van Brussel en zijn periferie ligt, is een hersenschim. In alle min of meer ontwikkelde landen organiseert men de ontwikkeling van de luchthaven op een andere manier, behalve misschien in België."

Gosuin wijst daarmee naar München of Parijs, waar ze op een betere plaats een nieuwe luchthaven hebben gebouwd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni