Vervoort: 'Autohandel in 2017 uit Heyvaertwijk'

© brusselnieuws.be
04/02/2015

Volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) kan de geplande nieuwe terminal voor occasiewagens in de loop van 2017 klaar zijn. De zogenaamde roroterminal in de Voorhaven moet de Heyvaertwijk verlossen van haar autohandel en bijhorende overlast. Groen stelt zich vragen bij de haalbaarheid van de timing.

Volgens het masterplan van de Haven moet de nieuwe terminal in de loop van 2017 klaar zijn en die streefdatum is nog altijd haalbaar. Dat antwoordde Vervoort in de commissie Territoriale ontwikkeling van het parlement op vragen van oppositieleden Gaëtan Van Goidsenhoven (MR), Arnaud Pinxteren (Ecolo) en Arnaud Verstraete (Groen). Zij voelden Vervoort aan de tand omdat er sinds het aantreden van de nieuwe regering nog niet veel vooruitgang lijkt geboekt in het dossier.

Zo is de aankoop van de grond waar de terminal moet verrijzen nog niet voltooid. "De onderhandelingen tussen de Haven en de oude eigenaar worden in de loop van 2015 afgerond", zei Vervoort. "Daarnaast starten ook gesprekken over een aanpalend terrein." Uit overleg met de sector is immers gebleken dat meer ruimte welkom is.

Na de aankoop moet het terrein ook nog gesaneerd worden. Bovendien is er nog geen uitgewerkt project voor de terminal. Volgens Vervoort moet die, in lijn met het Kanaalplan, niet uitsluitend logistieke doelen dienen. "We moeten ook kijken naar andere functies en de integratie in de stad", klinkt het. Vervoort maakt zich sterk dat het gedetailleerde programma in de komende maanden kan worden uitgewerkt in overleg met de verschillende betrokkenen.

Wijkcontracten
"Gezien de vele stappen die nog moeten genomen worden stellen we ons heel wat vragen bij de haalbaarheid van de timing", zegt Verstraete in een reactie aan brusselnieuws.be. "Nochtans is dit project enorm belangrijk voor de buurt. Het hangt ook sterk samen met de heraanleg van de Ninoofsepoort, die in 2018 klaar moet zijn. Als de autohandel er dan nog is, blijft de overlast ook na de heraanleg bestaan."

De Heyvaertwijk, langs het kanaal op de grens van Anderlecht en Molenbeek, lijdt al jaren onder de aanwezigheid van de autohandel. Die zorgt voor allerhande overlast, van achtergebleven onderdelen tot de doortocht van 15.000 vrachtwagens per jaar. De verkochte auto's worden immers naar de Haven van Antwerpen vervoerd om van daar hun reis richting Afrika of Midden-Oosten per schip verder te zetten.

Met verschillende wijkcontracten in uitvoering wacht de buurt een nieuwe toekomst als aangename woonzone. Maar dat perspectief staat of valt met de bouw van de nieuwe roroterminal (roll-on/roll-off) in de voorhaven. Van daar zouden de verkochte wagens per schip naar Antwerpen vervoerd worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni