'Vlaamse Brusselaars zijn sociale vernieuwers'

© BRUZZ
07/11/2016

Vlaamse Brusselaars zijn kampioenen in het sociaal experiment. Dat schrijft Vincent Rocour, in een opiniestuk in La Libre. Twee initiatieven kunnen op bijzondere bijval rekenen: de Arabische lessen, ingericht door het gemeenschapsonderwijs, en de tienerschool. Al passen die volgens de journalist gewoon in het rijtje van andere, Vlaams-Brusselse successen.

"Is het omdat ze twee keer in de minderheid zijn – tegenover de Vlamingen uit Vlaanderen zowel als tegenover de Franstalige Brusselaar? Of is het omdat ze een gespleten loyaliteit hebben – loyaal aan Vlaanderen én aan het Brussels Gewest? In elk geval zijn de Vlaamse Brusselaars meesters in het sociaal experimenteren.” Dat schrijft Vincent Rocour, in een opvallend lovend commentaarstuk in de krant La Libre Belgique.

Hij heeft het over het succes van Nederlandstalige instellingen zoals de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, de Ancienne Belgique en de Beursschouwburg, die er elk afzonderlijk in slagen een ruim, niet noodzakelijk ‘typisch Vlaams’ publiek aan te boren.

“Dat succes hebben ze te danken aan hun vermogen om dapper de opgelegde identiteiten te doorkruisen, die in België tot een merkwaardige loopgravenoorlog hebben geleid”, schrijft Rocourt. “Dat vermogen gebruiken ze om grenzen te verleggen.”

Twee voorbeelden
Twee voorbeelden krijgen de bijzonder aandacht: de Arabische lessen en de tienerschool.

Over de Arabische lessen, ingericht door de Scholengroep Brussel zei Johan Leman, ex-directeur van het centrum voor Gelijkheid van Kansen, eerder dat die maar een bepaalde, hogere klasse bereiken. “Maar”, zo zegt Rocour, “er worden tenminste leerlingen bereikt, nu al meer dan honderd. Het is niet zeker dat we daarmee radicalisering afremmen, maar tenminste neemt men initiatief.”

Hetzelfde verhaal voor de tienerschool. Daarmee willen twee katholieke scholen in 2018 en 2019 de abrupte overgang tussen het lager en middelbaar verzachten. In plaats van twee keer zes jaar, delen ze de schoolloopbaan op in 4-4-4, waardoor leerlingen kunnen wennen aan examens of verschillende leerkrachten.

“Zal dit de norm zijn binnen twintig jaar? Dat valt niet te zeggen. Maar tenminste probeert men iets te doen aan dat wat onvermijdelijk lijkt: het verzuim en de uitval – allebei endemisch in Brussel.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni