Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

MIVB

| Er zijn heel wat vervoerslijnen onderbroken in Brussel.

Vraag van de week

DEBATTEER MEE: Geraak jij nog makkelijk op je bestemming met het openbaar vervoer?

© BRUZZ
05/03/2026
Updated: 08/03/2026 14.16u

Er zijn heel wat werven in Brussel die het openbaar vervoer verstoren: van het Schumanplein waar geen bussen meer stoppen tot tramlijnen 4 en 10 die vanaf april een jaar onderbroken zijn. BRUZZ vroeg zijn lezers of ze nog vlot op hun bestemming raken. Uit de reacties blijkt dat de werken soms doen knarsetanden, maar dat de tevredenheid over de MIVB al bij al hoog is. “Zelfs onze Antwerpse premier zegt jaloers te zijn.”

In totaal kwamen er 68 reacties. 50 procent liet weten nog makkelijk op zijn bestemming te raken, tegenover 28 procent die zei dat dit niet het geval was. 22 procent reageerde ‘Ik twijfel’.

De lezers die reageerden dat ze niet makkelijk meer op hun bestemming raakten, klaagden vooral over de duur van de werken en dat er vaak veel werven tegelijk zijn, onder meer in Sint-Gillis. “Met de onderbreking van de 4 en de 10 valt mijn route vanuit Sint-Gillis naar mijn werk in het centrum volledig weg, zonder volwaardig alternatief”, liet lezer Jedde zo weten. Verschillende keren klonk het ook dat de alternatieven voor een uitgevallen lijn niet volstaan of dat die niet altijd duidelijk zijn aangegeven.

De meeste lezers toonden echter begrip voor het werk van de MIVB. “Over het algemeen valt het mee. Het is jammer, maar de knip tussen Zuid en Hallepoort is goed te voet te doen”, klinkt het zo bij één lezer. “Er zijn heel wat werven omdat Brussel nog altijd fors investeert in het openbaar vervoer”, laat iemand anders weten. “Dat zorgt voor ongemak, maar met de intentie om het te verbeteren. Als je vergelijkt met omringende regio's en steden, zijn we enorm verwend. Als er één ding werkt in Brussel, is het de MIVB.”

Daar ging lezer Jos mee akkoord. “Zelfs onze Antwerpse premier heeft verklaard dat hij jaloers is. Quod erat demonstrandum.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Debat , Debatteer Mee , vraag van de week , openbaar vervoer