De staking bij Bpost blijft in Brussel nog steeds voor hinder zorgen, maar donderdag werd een tweede distributiecentrum vrijgegeven. De blokkade aan het verdeelcentrum Brussel-Noord is opgeheven, daardoor kunnen Brusselse postbodes meer brieven en pakjes bedelen. Het centrum Schaarbeek blijft nog geblokkeerd. De directie van Bpost en vakbonden trachtten tegen eind april een akkoord te bereiken, maar die datum wordt nu een maand opgeschoven.
© Bpost
| Het nieuwe distributiecentrum van Bpost in Evere.
Distributiecentrum Brussel-Noord niet meer geblokkeerd, postbedeling hervat geleidelijk
Bij Bpost begon eind maart een sociaal conflict. Er is onrust over de plannen van het bedrijf om te schuiven met de werkuren, om zo beter te kunnen inspelen op de nieuwe regels van de pakjesmarkt. Door die verschuiving zouden postbodes hun dag later beëindigen dan nu het geval is. De staking maakte dat honderdduizenden pakjes en miljoenen brieven niet uitgedeeld konden worden.
In Vlaanderen is de staking intussen achter de rug. Ook donderdag waren alle postbodes er aan de slag. "De situatie is er stilaan aan het normaliseren", zo meldt Bpost-woordvoerder Mathieu Goedefroy. Zo goed als alle achterstand is er weggewerkt.
In Wallonië konden donderdag 97 procent van de rondes worden uitgevoerd. "Waar we kunnen zijn we bezig met het wegwerken van de achterstand", aldus de woordvoerder.
Schaarbeek blijft geblokkeerd
Maar in Brussel is er nog steeds de meeste hinder door de staking. Donderdag werd wel een tweede distributiecentrum vrijgegeven door de stakers. Het distributiecentrum van Brussel-Noord is niet langer geblokkeerd voor vrachtwagens.
Eerder was dat ook het geval voor het distributiecentrum van Anderlecht. Enkel in het distributiecentrum van Schaarbeek kunnen vrachtwagens nog steeds geen post binnenbrengen.
Dat heeft tot gevolg dat in Brussel donderdag de helft van de postrondes kan worden uitgevoerd. Intussen zijn directie en vakbonden nog steeds in overleg, maar deze week vindt er geen gemeenschappelijk overleg plaats.
Volgens de krant De Tijd had er in de week van 27 april wel degelijk overleg moeten plaatsvinden tussen de Bpost-directie en alle vakbonden, maar kon dat niet doorgaan door de afwezigheid van één vakbondsafgevaardigde. Die is deze week met verlof en laat zich niet vervangen. De afgevaardigde neemt wel deel aan bilaterale gespreksrondes.
Vanaf dinsdag 5 mei zullen de directie van Bpost en de vakbonden opnieuw rond de tafel gaan zitten. De bedoeling is om tegen 28 mei te landen, bevestigt Bpost aan Belga.
Zolang er geen akkoord is, blijft de staking vooral in Brussel aanhouden. Het sociaal conflict is inmiddels al vijf weken bezig.
Lees meer over: Anderlecht , Brussel , Evere , Economie , distributiecentrum Bpost , staking bpost , sociaal conflict , Mathieu Goedefroy
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.