Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
BRZ 20260527 1981 HANGOUT

Saskia Vanderstichele

| Sarah (18): "De grote glazen ruit werkt als een spiegel, waardoor we kunnen controleren of we synchroon dansen."

The hang-out

Sarah (18) danst in station Brussel-Luxemburg

Emilia De Feyter
© BRUZZ
27/05/2026

Elke week toont een Brusselse ket zijn of haar favoriete plek. Sarah (18) kiest voor een ondergronds treinstation. Niet per se omdat ze van treinen houdt, wel omdat ze er danst met haar collectief.

Wie is Sarah?

  • Naam: Sarah Ben Lafkih
  • Woont samen met: mama, zus en kat in Anderlecht
  • School: ESP Karreveld in Molenbeek
  • Maakt deel uit van: Je suis la Belgique – Ik ben België
  • Fun fact: Komt altijd te laat

Hoe vaak kom je in dit station?

We komen elk weekend samen met onze K-popdanscrew Polaris Crew. De grote glazen ruit werkt als een spiegel, waardoor we kunnen controleren of we synchroon dansen. Bovendien zitten we hier beschut als het koud of slechtweer is.

Hoe werkt jullie groep precies?
We zijn een onafhankelijke crew, geen dansschool. Iedereen leert van elkaar. Soms zijn we met vijf, soms met acht of meer, afhankelijk van het project. We filmen onze choreografieën en posten de video's op YouTube en TikTok.

Jij danst zelf minder nu?
Ja, ik film tegenwoordig meer dan ik dans. Dat sluit aan bij mijn passie voor fotografie. Tijdens repetities test ik camerahoeken en bewegingen uit. Om goed te filmen moet je de dans en de muziek perfect kennen.

"Via kunst, fotografie en tentoonstellingen proberen we maatschappelijke thema's bespreekbaar te maken."

Je doet nog veel andere projecten.
Mijn keuzevakken op school zijn kunst en theater, en ik zit in het collectief 'Je suis la Belgique - Ik ben België'. Via kunst, fotografie en tentoonstellingen proberen we maatschappelijke thema's bespreekbaar te maken.

Je werd ereburger van Molenbeek. Wat betekent dat voor jou?
Ik ben er echt trots op. In het begin zouden maar enkele mensen van ons collectief die titel krijgen, maar we hebben gezegd: of iedereen, of niemand. Uiteindelijk werd de hele groep ereburger. Dat voelt bijzonder, zeker omdat we ons engageren voor kunst, jongeren en solidariteit.

Wat wil je later doen?
Iets met fotografie of video. Ik droom ervan om creatief werk te combineren met livestreams en straatfotografie. Mensen inspireren zoals mijn voorbeelden dat doen.

Wil jij ook je favoriete plek tonen? Stuur een mailtje naar ket@bruzz.be

The hang-out

In deze reeks eisen jongeren hun plaats op en toont een straffe Ket wekelijks zijn favoriete plek in Brussel. Meer Brussels nieuws op ketjesmaat vind je op BRUZZKet.be.