Pascal Smet 2

Mobiliteit: ‘Tijd dat de turbo aanslaat’

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
11/01/2017

De dossiers stapelen zich op voor Pascal Smet (SP.A), net terug van twee maanden ziekteverlof. De minister van Mobiliteit en Openbare Werken heeft nog maar twee jaar om zijn ambities waar te maken. Coalitiepartner CD&V wordt ongeduldig.

De eerste werkdag na de Kerstvakantie stuurde een nieuw tunnelincident nog maar eens het autoverkeer in de war. Het mag duidelijk zijn dat de Brusselse mobiliteit ook in 2017 niet uit de actualiteit te houden is.

Bevoegd minister Pascal Smet, nog maar net bekomen van een levensbedreigende longontsteking, toonde zich meteen opnieuw zijn strijdvaardige zelf in interviews en in het parlement. Brussel wordt elke werkdag overspoeld door auto’s en daar moeten we iets aan doen, zo klonk het. De vraag is hoe, en de tijd begint te dringen. Het fietspadenplan blijft een mysterie, het taxiplan is al ettelijke keren uitgesteld en rond het busplan is het al lang verdacht stil.

Ook binnen de meerderheid groeit de scepsis, getuige een opiniestuk van CD&V-fractieleider Paul Delva: “De Brusselse regering heeft heel wat projecten in de steigers, maar om tegen het einde van de rit een mooi rapport te kunnen voorleggen, wordt het tijd dat de turbo aanslaat.” Het ongeduld bij CD&V is begrijpelijk. In het begin van deze legislatuur heeft Smet zich enkele keren laten ontvallen dat zijn voorgangster, Delva’s partijgenote Brigitte Grouwels, dossiers heeft laten aanslepen. Als Smet straks weinig resultaten kan voorleggen, zal hij hetzelfde verwijt krijgen.

Tot nu toe ziet Delva vooral ondergrondse investeringen: de tunnels worden gerenoveerd, en er vloeit veel geld naar de geplande nieuwe metrolijn. Maar die laat nog ettelijke jaren op zich wachten. Bovengronds zijn oplossingen nodig op korte termijn.

Delva suggereert dat de regering meer moet inzetten op nieuwe mobiliteit. Het gaat dan over elektrische en op termijn zelfrijdende auto’s, en het delen van auto’s en ritten. Zeker dat laatste is ook volgens Smet deel van de oplossing. “Als de meer dan 200.000 autopendelaars carpoolen, is het Brussels mobiliteitsprobleem opgelost,” klonk het maandag in de commissie Infrastructuur. Daarnaast verwees de minister echter vooral naar de medeverantwoordelijkheid van de federale regering (bevoegd voor de NMBS) en de andere gewesten (voor de bouw van pendelparkings). Smet onderstreepte wel nog eens dat Brussel de komende jaren 5,2 miljard euro in het openbaar vervoer pompt.

Maar de hamvraag is misschien wel of het Gewest ook de neuzen van de negentien gemeenten in dezelfde richting kan krijgen. “Elke gemeente lijkt een vetorecht te hebben, waardoor zij beslissingen van het Gewest kunnen blokkeren,” zegt Delva, die verwijst naar de vertramming van lijn 71, de herinrichting van de Leuvensesteenweg en de uitrol van het gewestelijk parkeerbeleid. “De negentien gemeenten dragen vandaag een grote verantwoordelijkheid in het welslagen van de gewestelijke ambities.” CD&V is voorstander om het Gewest meer zeggenschap te geven inzake mobiliteit. “Zolang dat niet gerealiseerd wordt, zal de turbo pas aanslaan als het Gewest en de gemeenten elkaar beter vinden,” zegt Delva nog. “Hopelijk gebeurt dat wel in de tweede helft van deze legislatuur.” Dat er in 2018 al gemeenteraadsverkiezingen aankomen, maakt de zaak nog complexer. De gewestverkiezingen volgen in mei 2019.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni