Het jaar 2025 telt nu al meer Brusselse verkeersdoden dan 2024. Dat blijkt uit gegevens van Brussel Mobiliteit die BRUZZ heeft opgevraagd. De voorbije tien maanden zijn 15 mensen omgekomen in het Brusselse verkeer. Een derde onder hen kwam om terwijl ze op een step reden.
©
Caravaggio
| Eén van de 15 dodelijke verkeersongevallen in 2025, een man van 48 op de fiets, werd in Etterbeek aangereden door een vrachtwagen.
Dit jaar al meer verkeersdoden in Brussel dan in heel 2024
In heel 2024 stierven elf mensen in het Brusselse verkeer, dit jaar zijn dat er al vier meer. Het is bovendien het tweede jaar op rij dat het aantal verkeersdoden in Brussel stijgt. In 2023 telde Brussel slechts vijf verkeersdoden, het laagste aantal sinds het begin van de tellingen.
“De belangrijkste oorzaak bij de dodelijke ongevallen dit jaar zijn dodehoekongevallen en ongevallen als gevolg van rijden onder invloed van alcohol en drugs”, zo weet Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Daarnaast zijn er ook een aantal overlijdens in het kader van politieachtervolgingen. Opvallend, overdreven snelheid was in geen enkel van de ongevallen dit jaar een factor die meespeelde.”
Steps
Volgens een telling van BRUZZ zijn de meeste slachtoffers om het leven gekomen op de step. Minstens vijf van de vijftien dodelijke slachtoffers waren stepbestuurders.
In die cijfers is ook de dood van de 11-jarige Fabian opgenomen. Hij kwam om het leven door een politieachtervolging in het Elisabethpark, de omstandigheden van het drama worden nog onderzocht.
Daarnaast kwamen drie mensen om het leven bij een ongeval op de fiets, stierven vier voetgangers, en drie bestuurders van een motorfiets of scooter.
Motorfietsen
Bij twee van de drie dodelijke ongevallen met een motorfiets of scooter was de politie betrokken. Eén 19-jarige motorrijder stierf toen hij op de vlucht sloeg voor een politiecontrole en daarbij een overstekende voetganger aanreed op de Kruidtuinlaan. De voetganger raakte zwaargewond bij dat ongeval.
Ten slotte zit ook de scooterbestuurder die werd aangereden in de Blaesstraat door een politieagent die al twee jaar zonder rijbewijs reed, in de cijfers vervat. Volgens de eerste vaststellingen zou hij geen voorrang hebben verleend.
De toename van het cijfer is onrustwekkend, maar de afgelopen jaren is het aantal verkeersdoden in Brussel over het algemeen afgenomen. Tussen 2020 en 2024 stierven gemiddeld 11,4 mensen per jaar op de weg, in de vijf jaar daarvoor was dat 20,8 per jaar, bijna het dubbele.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , verkeersdoden , dodelijk ongeval , stepongeval , Inge Paemen , Brussel Mobiliteit , verkeersveiligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.