Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

‘Een jaar is lang’: reizigers verward over onderbroken trams 4 en 10

AM, KVDP
© BRUZZ
27/04/2026

Vanaf deze maandag (27 april) zijn tramlijnen 4 en 10 onderbroken ter hoogte van het Zuidstation door werken. Die zullen een jaar duren. Vervoersmaatschappij MIVB raadt reizigers aan om de routeplanner te volgen, maar voor velen was het deze ochtend toch even zoeken of zuchten. “Ik ben een halfuur langer onderweg naar school”, zegt de 12-jarige Lavinia.

“Voor ouders die werken is het echt een grote omweg", vertelt een reizigster. "Ik moet mijn kinderen ’s ochtends afzetten aan halte Albert en ’s avonds moet ik met een omweg naar huis. Ik weet niet hoe ik dat zal doen.”

Aan het Zuidstation zoeken heel wat reizigers deze maandagochtend iets langer hun weg dan anders. Medewerkers van de MIVB delen er folders uit met de nieuwe plannen voor tramlijnen 4 en 10. Beide lijnen zijn voortaan een heel jaar onderbroken door werken aan een premetrotunnel bij het Zuidstation. Tram 4 rijdt het komende jaar niet langer tussen het Zuidstation en halte Hallepoort. Tram 10 stopt dan weer in het Zuidstation en bedient van daaruit alleen nog het noorden van Brussel.

Voor de reizigers betekent dat een nieuwe en vaak langere route naar hun werk of school. “Het is niet plezant. Zelf heb ik de trein als alternatief en kan ik wandelen, maar wat anderen zullen doen, weet ik niet. Een jaar is lang”, zegt een van hen.

“Het is natuurlijk altijd aanpassen bij zo’n belangrijke verandering. Het zijn belangrijke lijnen die we onderbreken, dus dat heeft impact op heel veel mensen”, erkent woordvoerder Laurent Vermeersch van de MIVB. Er zijn wel alternatieven, zegt hij. “Bijvoorbeeld met de bus. Wat wij aanraden, is dat mensen de routeplanner checken, zodat zij de meest geschikte route in functie van hun noden kunnen vinden.”

Halfuur langer

Voor de 12-jarige Lavinia uit Sint-Gillis gaat die nieuwe route nu langs tramlijn 92 en metrolijn 5. “Ik moet nu langs andere plaatsen wandelen en iets langer dan normaal”, zegt ze. Het gaat om een halfuur per dag. In maart schreef ze al een brief naar de Brusselse regering om dat aan te klagen, want de nieuwe route betekent een pak minder tijd met haar familie, zegt ze.

Van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) kreeg Lavinia ook een brief terug. “Ze zeggen dat ze er niet veel aan kunnen doen”, zegt Lavinia. “Ze waren lief, maar dat was niet echt wat ik gehoopt had te krijgen.”

Lavinia (12) uit Sint-Gillis is door de onderbreking van tramlijnen 4 en 10 een halfuur langer onderweg naar school.