De Brusselse regering gaat geen externe drugscommissaris aanstellen, maar zelf de touwtjes in handen nemen van een gewestelijk drugscommissariaat. Dat kondigt Brussels minister-president Boris Dilliès (MR) aan bij BX1.
©
Photo News
| Brussels minister-president Boris Dilliès (MR)
Brussel krijgt dan toch geen aparte drugscommissaris
Brussel krijgt dan toch geen gewestelijke drugscommissaris, hoewel de meerderheidspartijen de benoeming daarvan op papier zetten in het regeerakkoord.
“We werken wel aan een commissariaat dat zich ontfermt over de strijd tegen drugs”, zei Brussels minister-president Boris Dilliès (MR) dinsdagochtend tijdens een bezoek aan de radiostudio’s van BX1, waar hij te gast was nu de gewestregering honderd dagen in het zadel zit.
Als minister-president bevoegd voor veiligheid zal Dilliès dat commissariaat zelf runnen in samenspraak met de procureur des Konings, de minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin (MR), de zes korpschefs en de negentien burgemeesters.
“De bedoeling is om een zo efficiënt mogelijke coördinatie op poten te zetten in de strijd tegen drugs, niet om een nieuwe functie te creëren”, aldus Dilliès. “Een sterke coördinatie tussen de verschillende actoren is van belang. De titel niet.”
'Geen parttimejob'
Brussels parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) pleitte tijdens het onderhandelingsconclaaf dat in de regering uitmondde voor de oprichting van een drugscommissaris.
“Maar dat de minister-president de politieke aansturing van het drugsbeleid nu zal verzekeren, is een goede zaak”, reageert Dalle. “De minister-president zal echter ook moeten erkennen dat een drugscommissariaat ook operationeel, op dagelijkse basis, moet worden geleid, met een duidelijk mandaat. De strijd tegen drugs in Brussel is geen parttimejob.”
“We rekenen erop dat de minister-president de komende periode met een concreet voorstel komt om het drugscommissariaat en het geïntegreerde drugsplan uit te rollen”, klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Regering-Dilliès , drugscommissaris , Boris Dilliès