Maandagavond voerden tientallen inwoners van Etterbeek actie voor het gemeentehuis. Ze eisten dat het gemeentebestuur een motie aanneemt tegen het wetsontwerp dat woonstbetredingen mogelijk maakt.
Tientallen inwoners voeren actie in Etterbeek tegen woonstbetredingen
Na die actie dienden de deelnemers een burgerinterpellatie, ondertekend door 99 inwoners, in tijdens de gemeenteraad. Ze eisten dat Etterbeek, net als 13 andere Brusselse gemeenten, een motie aanneemt tegen woonstbetredingen.
Die maatregel is voorzien in een federaal wetsontwerp en wordt besproken in kader van de Europese terugkeerregeling. Het zou de politie in staat stellen om, “buiten alle strafrechtelijke procedures om, privéwoningen te betreden met het aanhouden van mensen zonder papieren als enig doel”, stellen de actievoerders.
Dat schendt volgens hen de rechtstaat en zou onverenigbaar zijn met de motie ‘Gastvrije gemeente’ die Etterbeek in 2018 aannam.
Onevenwicht
“Er is sprake van een onevenwicht tussen een administratieve maatregel, zijnde het uitzetten van mensen zonder verblijfsvergunning, en het grondrecht op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en de onschendbaarheid van de woning”, zegt Thierry Vuylsteke, lid van het collectief Wemeet en indiener van de interpellatie.
De voorwaarden die het voorontwerp omkaderen, zoals de verplichting om een bevel van een onderzoeksrechter te hebben, zijn volgens de actievoerders onvoldoende om misbruik te voorkomen.
“Wij vinden dan ook dat de regering gehoor moet geven aan de signalen van de gemeenten, verenigingen en beroepsorganisaties die zich tegen de maatregel hebben uitgesproken. Het samenleven, de gastvrijheid en de solidariteit worden door dit wetsontwerp in gevaar gebracht”, besluit Vuylsteke.
Lees meer over: Etterbeek , Samenleving , wetsontwerp woonstbetreding , woonstbetredingen , protest