Woensdagnacht en donderdagochtend is het afval niet opgehaald in een aantal Brusselse gemeenten. Verschillende ophaalrondes konden niet worden uitgevoerd wegens een tekort aan personeel. Dat meldt Brussels staatssecretaris voor Netheid Audrey Henry (MR), die verzekert dat ze stappen onderneemt om het probleem aan te pakken.
© Peter Dhondt/BRUZZ
| Een witte vuilniszak voor restafval (archief).
Vuilnis in verschillende gemeenten niet opgehaald door tekort aan personeel
In verschillende Brusselse gemeenten is het huisvuil woensdagnacht en donderdagochtend niet opgehaald tijdens de gebruikelijke rondes. Net Brussel beschikte niet over genoeg afvalophalers om alle rondes uit te voeren, zo meldt het kabinet-Henry aan BRUZZ.
Adel Lassouli, woordvoerder van Net Brussel, bevestigt vrijdagochtend dat er donderdag problemen waren in verschillende Brusselse gemeenten, waaronder Sint-Gillis, Elsene, Vorst, Laken, Brussel-Stad en Anderlecht. "We kwamen een twaalftal personen te kort om alle rondes uit te voeren."
Inhaalrondes
Intussen is het agentschap bezig met het inhaalrondes om alles achtergelaten vuilniszakken op te halen, zo verzekert Lassouli, de afvalophaling verloopt vrijdag normaal. "Ten laatste tegen zaterdagmiddag zal de achterstand zijn weggewerkt."
Ook in Vorst zouden er problemen zijn opgedoken met de afvalophaling donderdag. Lokaal schepen van Netheid Simon de Beer (PVDA-PTB) kaartte het personeelstekort bij Net Brussel aan en vroeg de Brusselse regering om maatregelen te nemen.
Zo stelde De Beer voor om een uitzondering te maken op de algemene regionale aanwerfstop van nieuw personeel, specifiek voor het agentschap Net Brussel. Dat moet ervoor zorgen dat medewerkers die op pensioen gaan kunnen worden vervangen.
'Nodige stappen'
De regering-Dilliès heeft "de nodige stappen ondernomen" om nieuw personeel aan te trekken bij Net Brussel om de afvalophaling in het gewest te garanderen. Zo reageert staatssecretaris Henry in een persmededeling.
Henry heeft donderdag overlegd met de directie van Net Brussel en met de vakbonden. "We hebben de nodige stappen ondernomen om de continuïteit van de ophalingen te garanderen. Dat doen we door het mogelijk te maken om personeel dat deze essentiële taak ten dienste van de bevolking uitoefent te vervangen", zegt ze donderdagavond in een persbericht.
Volgens Henry wordt er "zo snel mogelijk" werk gemaakt van inhaalrondes om het huisvuil dat ondere andere in Vorst is blijven liggen, op te halen. Haar kabinet verduidelijkt bovendien dat het tijdelijke personeelstekort niet veroorzaakt wordt door medewerkers die met pensioen gaan, maar door het aflopen van verschillende tijdelijke contracten. Die konden door de algemene aanwerfstop bij alle gewestelijke administraties, niet worden vervangen of verlengd.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Net Brussel , afvalophaling , Audrey Henry , personeelstekort
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.