De hoofdstad zit zonder marathon nu het Brussels schepencollege de Brussels Airport (Half) Marathon vanaf 2026 heeft geannuleerd. Het evenement zou te veel middelen vergen. “Het spreekt voor zich dat een parcours van 42 kilometer meer politie en bevoorrading vraagt dan een kortere stadsloop”, zegt organisator Golazo.
Is de Brusselse marathon écht te duur? 'Wij krijgen geen subsidies'
De laatste lopers waren zondagavond het Paleizenplein nog niet af, of er volgde al een forse opdoffer voor wie uitkeek naar de volgende editie. Brussels burgemeester Philippe Close (PS) en schepen voor Sport Florence Frelinx (MR) trekken een streep door de Brussels (Half) Marathon van volgend jaar. “Geen eenvoudige beslissing, maar ze past in ons streven naar een verantwoord en duurzaam budgetbeheer bij de Stad”, zegt Frelinx daarover.
Het stadsbestuur wijst erop dat de voorbije editie amper 3.000 deelnemers trok op de maximumafstand van 42 kilometer. Om precies te zijn raakten 2.986 lopers over de finishlijn terwijl er 3.445 starters aan de start stonden. Volgens organisator Golazo hadden zelfs 3.600 mensen zich initieel ingeschreven voor het marathonparcours. “Twintig procent meer dan vorig jaar”, zegt hun woordvoerder Gert Van Goolen.
Op het parcours van de halve marathon zijn zondag uiteindelijk 10.285 lopers gestart en op de zeven kilometer nog eens 2.099. Dat blijkt uit de resultatenpagina op de website. Golazo spreekt zelf van een recordeditie met 20.000 inschrijvingen.
“De marathon kost de stad out of pocket niets. Wij vragen geen subsidies en de materiële hulp beperkt zich tot nadarafsluitingen”
Woordvoerder Golazo
“Wij hebben zelf nog geen zicht op de bezwaren van de Stad Brussel, behalve de informatie uit het persbericht”, zegt Van Goolen. “Dat vinden wij vreemde argumenten. De marathon kost de stad out of pocket niets. Wij vragen geen subsidies en de materiële hulp beperkt zich tot nadarafsluitingen. Op politioneel vlak is er absoluut een inzet, maar de politie zegt ons zelf dat de kosten daar niet hoger liggen dan bij andere grote evenementen. Ze zouden zelfs lager zijn dan bij grote voetbalwedstrijden.”
Golazo gokt omgekeerd zelfs op een economische return van “twee tot drie miljoen euro” voor Brussel tijdens het marathonweekend. Dat cijfer is gebaseerd op een studie uit 2016, zegt Van Goolen, en telt onder meer toerisme, supporters en horecaconsumpties mee. Toerismedienst Visit.brussels en de Brussels Hotel Association konden daarover geen formele inschatting kwijt.
Geen benchmarking
Ook wat betreft de politieomkadering wil noch de Stad, noch Golazo of de lokale politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene cijfers over de kosten of mankracht kwijt. De vergelijking met andere sportevents is bovendien moeilijk te maken. Brussels Major Events, die onder meer de fietswedstrijd BXL Tour organiseert, laat weten dat hun subsidie hiervoor 200.000 euro bedraagt. Het parcours van dat evenement is ook minstens 40 kilometer.
“Wij moeten ervoor zorgen dat onze politiemensen nog altijd in de wijken aanwezig kunnen zijn om de veiligheid van de inwoners te garanderen”, zegt sportschepen Frelinx alleen in een schriftelijke reactie aan BRUZZ. “In een moeilijke budgettaire context, en omdat onze ordediensten al elk jaar bij meer dan 3.000 evenementen worden ingezet, moeten we evenwichtige keuzes maken om de veiligheid, diversiteit en kwaliteit van onze evenementen te behouden.”
Frelinx zegt nog niet of andere sportevenementen in de stad mee bedreigd zijn door haar budgettaire oefening. Over hun eigen andere loopevenementen in Brussel, zoals de Ekiden-loop in oktober of de Allianz Memorial Van Damme, kreeg organisator Golazo naar eigen zeggen geen bericht. “Wij werken voor heel wat evenementen samen met de Stad Brussel, maar daar zijn in het verleden nooit problemen opgedoken die aanleiding kunnen geven tot deze beslissing”, zegt Van Goolen. Schepen Frelinx bevestigt dat de samenwerking met Golazo altijd goed verliep.
Liever plat
Toch zijn er stemmen die de keuze van de Stad Brussel begrijpen. “De deelnemersaantallen in Londen, Parijs of Amsterdam liggen telkens veel hoger dan in Brussel. Tegelijkertijd zien we een opbod aan stadslopen in heel Vlaanderen. Dan denk ik dat je beter de Memorial Van Damme verder ondersteunt”, zegt een bron binnen Atletiek Vlaanderen. Bij Syndicat d’Initiative-Bruxelles Promotion (SIBP), de organisator achter de 20 km door Brussel in mei, zegt men alleen dat de beveiliging en omkadering van grote loopevenementen mee is opgeschaald sinds de aanslagen in 2016 en de covidcrisis. Bovenop lokale politiekorpsen helpen ook federale agenten mee.
“Marathonlopers willen goede tijd neerzetten. Dat is makkelijker op het platte parcours van New York of Rotterdam”
20 km door Brussel (SIBP)
“Een mooie marathon organiseren is in Brussel ook gewoon erg moeilijk omwille van de heuvels”, zegt Carine Verstraeten van SIBP. Die organisatie kwam zelf niet verder dan tien marathons in de jaren vijftig. “Toen nog voor joggers, dat was toen mode, maar we zijn ermee gestopt omdat we nooit meer dan drieduizend inschrijvingen haalden”, vertelt zij als huidige directrice, met behulp van een rijk archief. Verstraeten ziet bij de hardlopers vandaag bovendien nieuwe trends. “Het is toerisme voor het ego. Marathonlopers willen een nieuwe stad bezoeken én een goede tijd neerzetten. Dat is makkelijker op het platte parcours van New York of Rotterdam.”
Om de binnenstad te sparen, had Golazo zijn marathonparcours de laatste jaren al aangepast langs bijvoorbeeld Koekelberg en Laken. “We betrekken tien gemeenten en meerdere lokale politiezones”, zegt Gert Van Goolen. “De lasten en kosten qua bewaking zijn dus ook verdeeld.”
De inschrijvingen voor de (halve) marathon van Golazo zijn wel nog altijd een pak duurder dan die van de 20 km door Brussel, al werkt die laatste met meer vrijwilligers en ook subsidies ter promotie van de Stad. “Uiteraard vraagt een parcours van 42 kilometer meer politie, animaties en bevoorrading dan een kortere stadsloop”, zegt Van Goolen. “Onze prijzen zijn marktconform en iedereen blijft vrij om zich in te schrijven. Als al die mensen na afloop positief zijn, dan denk ik niet dat er een probleem is qua organisatie of de kostprijs van het evenement. Voor ons is er absoluut nog een toekomst voor een marathon in Brussel.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Sport , Economie , Brussels Airport Marathon , Golazo