Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

RSC Anderlecht

| Antoine Sibierski is de nieuwe sportief directeur van RSC Anderlecht.

Fransman Antoine Sibierski is de nieuwe sportief directeur van RSC Anderlecht

© Belga
04/05/2026
Updated: 04/05/2026 18.00u

RSC Anderlecht heeft maandag de komst van Antoine Sibierski als nieuwe sportief directeur aangekondigd. De 51-jarige Fransman maakt de overstap van de Franse tweedeklasser Troyes en gaat met onmiddellijke ingang aan de slag bij de Brusselse voetbalclub. Hij is bij paars-wit de opvolger van de in februari ontslagen Olivier Renard.

Sibierski krijgt de verantwoordelijkheid over het sportief beleid en het dagelijks management van alle professionele teams binnen Anderlecht en zal ook de scouting- en performancedepartementen aansturen.

"We hebben de zoektocht naar een nieuwe sportief directeur erg grondig gevoerd", zei CEO Kenneth Bornauw in een reactie. "Antoine Sibierski beantwoordt volledig aan het vooropgestelde profiel. We zochten iemand met ervaring als speler of coach op het hoogste niveau, met bewezen sportief leiderschap en de capaciteit om dicht bij spelers en staf te staan. Iemand die een competitieve kern kan samenstellen met een duidelijke identiteit en structuur, en die - naast een sterk netwerk - ook expliciet aandacht heeft voor de doorstroming van jeugd."

Franse toppers

Met Sibierski haalt Anderlecht veel ervaring in huis. De Fransman was als speler jarenlang een vaste waarde op het hoogste niveau in Frankrijk en Engeland. Hij was actief bij achtereenvolgens Lille, Auxerre, Nantes, Lens, Manchester City, Newcastle United, Wigan Athletic en Norwich City. Met Nantes won hij twee keer de Franse beker.

Na zijn voetballoopbaan werd hij kort spelersmakelaar en nadien sportief directeur. Hij was in die functie actief bij RC Lens en coachte ook even tweedeklasser Châteauroux.

Sinds juli 2024 leidde hij het sportieve departement van Troyes, dat net als Manchester City en SK Lommel tot de City Football Group behoort. Troyes kreeg vorige week zekerheid over een terugkeer naar de Ligue 1, maar Sibierski liet zich door een geschil op bestuursniveau niet zien op het promotiefeestje.

Vereerd

In een eerste reactie op de clubwebsite toonde hij zich erg vereerd. "Het is een hele eer om voortaan deel uit te maken van deze prestigieuze club", opende Sibierski. "Ik volg RSC Anderlecht al van in mijn jeugdjaren als de grootste club van België, van zijn befaamde jeugdopleiding tot de Europese successen. Dit is een club die grote ambities moet blijven koesteren."

Sibierski toonde zich meteen ook ambitieus en wil "de lat hoog leggen". "Ik denk dat mijn persoonlijke en professionele waarden goed matchen met die van de club en wil samen met alle medewerkers de supporters schenken waar ze recht op hebben. We moeten de lat hoog leggen, maar ook spelerskernen samenstellen waarmee de supporters zich kunnen identificeren op vlak van DNA, mentaliteit en de rijke geschiedenis van deze club", eindigde hij.

Sibierski gaat met onmiddellijke ingang aan de slag bij paars-wit.

Woelig seizoen

Bij Anderlecht volgt hij Olivier Renard op, die in februari na de wintermercato aan de deur werd gezet. Paars-wit beleeft opnieuw een woelig seizoen, met ook nog het ontslag van coach Besnik Hasi en het vertrek van voorzitter Wouter Vandenhaute en interimcoach Edward Still.

De Brusselaars staan na zes speeldagen in de Champions' Play-offs vierde, met 28 punten. Volgende week donderdag, op Hemelvaartsdag, speelt Anderlecht de bekerfinale tegen de buren van Union.