De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) schorst de invoering van het quotum voor U23-ploegen in de Challenger Pro League. RWDM Brussels is zo op sportief vlak zeker van het behoud in tweede klasse, Club NXT zakt naar de Eerste Afdeling van het amateurvoetbal. Dat heeft de BMA vrijdag gemeld. RWDM beschikt wel nog niet over de nodige licentie.
©
Belga
| Fans van RWDM protesteren tegen het beleid van clubeigenaar John Textor.
RWDM blijft mogelijk in tweede klasse na schorsing quotum U23-ploegen
RWDM Brussels verzekert zich dankzij de uitspraak van de BMA op sportief gebied van een verlengd verblijf in de Challenger Pro League, maar is administratief voorlopig niet in orde om volgend seizoen in tweede klasse te voetballen. De Brusselaars, die zowel financieel als bestuurlijk zware tijden beleven, kregen van de Belgische voetbalbond (KBVB) geen licentie voor de Challenger Pro League (en de Eerste Afdeling) in 2026/27. Een beroepsprocedure tegen de geweigerde licentie kan hier nog een mouw aan passen.
Als onderdeel van een grote competitiehervorming in eerste en tweede klasse betonneerde de Pro League, de belangenvereniging van Belgische profclubs, in februari 2025 de aanwezigheid van minstens vier beloftenploegen in de Challenger Pro League. Mochten zij in de degradatiezone eindigen, zou de laagste veilige A-ploeg in hun plaats degraderen.
Zo gebeurde midden april, na de laatste speeldag: naast hekkensluiter Olympic Charleroi moest RWDM Brussels zakken, hoewel de beloften van RSC Anderlecht, KRC Genk en Club Brugge lager dan de ploeg uit Sint-Jans-Molenbeek eindigden.
Verschillende tweedeklassers waren niet akkoord met de gang van zaken en stapten naar de rechtbank. Door de beslissing van de BMA degradeert Club NXT nu als voorlaatste, samen met Olympic Charleroi.
RWDM: 'Concentreren op licentieproces'
"De club beschouwt deze uitkomst als een erkenning van de principes die zij sinds het begin van de lopende procedures verdedigt, namelijk het respect voor sportieve eerlijkheid, gelijke behandeling van clubs en sportieve verdiensten", klinkt het in een reactie van RWDM.
"We blijven ons nu volledig concentreren op de continuïteit van onze activiteiten, de afronding van het licentieproces en de voorbereiding op het komende seizoen, met de ambitie om een solide en competitief project op te bouwen dat trouw blijft aan de identiteit van RWDM Brussels."
RWDM heeft nog een beroepsprocedure tegen de geweigerde licentie lopen, maar Club Brugge gaat dan weer in beroep tegen de beslissing van de BMA. "Club Brugge neemt akte van de beslissing van de BMA en zal sowieso in beroep gaan tegen het veranderen van de spelregels van een competitie post factum", zeggen de Bruggelingen in een korte reactie.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Sport , RWDM , Challenger Pro League