Voetbalclub RWDM Brussels zal maandag bij de Brusselse ondernemingsrechtbank een aanvraag indienen voor een gerechtelijke reorganisatie. Daarmee wordt een mogelijk faillissement uitgesteld. Dat heeft clubadvocaat Guy San Bartolome zondag verklaard.
©
Belgaimage
| Het logo van RWDM.
RWDM koopt tijd met aanvraag gerechtelijke reorganisatie
De aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie dient om "de club in leven te houden", aldus de advocaat. Er zijn namelijk nog steeds onderhandelingen bezig met potentiële overnemers. Een van de partijen die "nog steeds geïnteresseerd" zouden zijn, is Thierry Dailly, een voormalige eigenaar van de club, en de bestuurders van de Engelse groep Eagle.
Indien de Franstalige ondernemingsrechtbank de aanvraag goedkeurt, kan RWDM mogelijk de terugbetaling van de schulden over een langere periode spreiden of een deel kwijtgescholden krijgen.
1,2 miljoen
De rechtbank zou maandag normaal een faillissementsverzoek behandelen. Dat was in maart ingediend door voormalig CEO Gauthier Ganaye, omdat hij sinds zijn ontslag in 2024 nog geen cent zag van zijn ontslagvergoeding. Die bedroeg 1,2 miljoen euro.
Gauthier Ganaye is ook op de hoogte gebracht van het verzoek tot gerechtelijke reorganisatie, zo stelt de advocaat van RWDM.
RWDM Brussels kreeg een tiental dagen geleden te horen dat het ook in beroep geen licentie heeft gekregen voor de Challenger Pro League, de Belgische tweede klasse van het profvoetbal. De club verdwijnt zo uit het professionele voetbal naar Eerste Nationale ACFF, een competitie voor amateurs.
Lees meer over: Brussel , Sint-Jans-Molenbeek , Sport , Justitie , RWDM , Franstalige ondernemingsrechtbank , Challenger Pro League , Voetbal , faillissement