Maandag kreeg de Vlaamse overheid de sleutels van het iconische Amerikaans Theater in handen als erfpachthouder. Het gebouw staat ondertussen al veertien jaar leeg. In 2012 vertrok de VRT er door de slechte staat van het gebouw. Nu komt het voor 99 jaar in handen van de Vlaamse overheid, die er een “culturele en gemeenschapsvormende pool” van wil maken.
In 2012 trok de VRT er weg vanwege de slechte staat van het gebouw.