Big Bang: Muzikaal vuurwerk voor kids

Big Bang, het Europese muziekfestival voor jonge oren, is aan zijn vierde editie toe. Op 3 november doet opnieuw een resem internationale muzikanten Bozar gonzen. AGENDA sprak met Wouter Van Looy, de drijvende kracht achter Big Bang én de regisseur van het opmerkelijke project Mile(s)tones.

Wouter Van Looy mocht begin dit jaar de Klara Muziekprijs in de categorie 'muziekevenement van het jaar' afhalen. "Sterk merk" en "een gedurfd project om te werken aan het publiek van morgen," zo motiveerde de jury haar keuze voor Big Bang. Gedurfd is dit festival zeker, als je afgaat op de avontuurlijke programmatie van concerten, workshops en installaties. Mile(s)tones, de voorstelling die Van Looy samen met zijn Zonzo Compagnie creëerde, zet de toon met een diepe duik in de wereld van de legendarische Miles Davis.

Jazz voor een publiek vanaf zes jaar. Hoe begin je daaraan?
Wouter Van Looy: Vorig jaar zijn we gestart met een reeks rond figuren die veel betekend hebben voor de muziek van de twintigste eeuw. 'Listen to the silence' draaide toen rond het werk en de persoon van componist John Cage. Nu is Miles Davis aan de beurt, een heel dankbare figuur om rond te werken, want hij heeft heel veel verschillende dingen uitgeprobeerd: hij heeft vernieuwing gebracht in de jazz, maar was ook niet te beroerd om te flirten met electropop, rock, bebop, filmmuziek enzovoort. We hadden dus heel veel materiaal om uit te putten, wat zeker helpt om het spannend en gevarieerd te houden. En daarnaast is er natuurlijk ook 's mans rijk gevulde leven: we hebben er een aantal biografische elementen in gesmokkeld zonder te anekdotisch of uitleggerig te willen zijn.

Het wordt geen historische muziekles?
Van Looy: Nee, zeker niet. Het is een multimediaal concert waarbij we vooral onze visie willen tonen op de fascinerende figuur Miles Davis en zijn onuitputtelijke creativiteit. Via geanimeerde beelden en diverse live muziekfragmenten geven we een idee van de verschillende muzikale fases die hij heeft doorgemaakt: blauwe beelden refereren bijvoorbeeld aan de periode van de improvisatie, zwart-wit staat voor bebop enzovoort. Verschillende sferen wisselen elkaar daarbij in hoog tempo af, waardoor je het gevoel krijgt dat je een geflipte trip meemaakt. Het kan er best bevreemdend en bizar toegaan soms. (Lacht) Zoals in Miles Davis' eigen leven.

Jazzmuziek klinkt vaak nogal zenuwachtig en complex, en een gemiddelde zesjarige is veeleer vertouwd met melodieuze of ritmische muziek. Hoe maak je die stijl toch genietbaar voor wie misschien nog nooit met jazz te maken heeft gehad?
Van Looy: Wat je zegt gaat op voor heel wat hedendaagse kunstmuziek. Die is niet zo toegankelijk als je er gewoon naar luistert op de radio of op cd. Maar het wordt heel wat anders als je het live voor je ogen ziet gebeuren, dat weten we intussen uit ervaring. Voor Mile(s)tones zit het publiek in een arenaopstelling op amper 30 centimeter van de muzikanten! Het drumstel en de piano staan op een platform en rijden rond. De muzikale beleving wordt dan heel direct en fysiek en de impact is natuurlijk navenant. Vergeet ook niet dat Davis - naast de meer experimentele freejazz - ook vlotte, haast poppy-achtige nummers heeft geschreven in de jaren 1980. Die zitten ook in ons concert. Op het einde staat zowat de hele zaal te shaken. (Lacht)

Je doet al jarenlang de programmatie van Big Bang, een happening die intussen in acht verschillende Europese steden halthoudt. Ook dit keer ziet het programma er bepaald avontuurlijk uit. Welke criteria hanteer je?
Van Looy: Het moet vertrekken van muzikanten die hun kwaliteiten hebben bewezen, dat vind ik prioritair. Daarna gaan we steeds op zoek naar een vorm waarin ze hun werk voor een jeugdig publiek kunnen presenteren. Dat is altijd een beetje een risico, maar tegelijk heel spannend omdat je de klassieke concertopstelling helemaal kunt doorbreken. Het visuele aspect, de hele zintuiglijke beleving speelt een grote rol. De festivalformule laat ook toe om bijvoorbeeld een zeer intimistisch concert van slechts 15 minuten voor maximaal twintig personen te organiseren. Dat zijn zaken die je je in een reguliere programmatie niet snel kunt permitteren. De rijkdom en grote diversiteit van het huidige muzieklandschap delen met een breed publiek, dat is telkens weer de inzet van dit festival.

Info: 14.30 uur & 17.00 uur, 6+

Big Bang
wanneer: 3 november 2013 om 13.00 uur
leeftijd: 4+
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

BRUZZ Magazine
deze week
  • La Boum. 'Dit krijg je als je jongeren negeert'
  • Parking 58: Archeologen vinden tienduizenden overblijfselen uit het oude Brussel
  • Edouard Vermeulen heeft het gehad met de koopjes en de fast fashion
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Simon Spruyt: stripheld en ambetanterik
  • Pink Screens: à la chasse aus pyrales avec Roxanne Gaucherand
  • Nouvelle Belgique: 3D, a new live experience
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement