Koningin Elisabethwedstrijd voor cello 2017
© PhotoNews | Koningin Elisabethwedstrijd in 2017.

Finale Koningin Elisabethwedstrijd: wordt het een Rus, een Japanner of toch een Fransman?

© Belga
24/05/2021

Maandag schiet de finale van de twintigste editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano uit de startblokken. In het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten brengen de zes overgebleven kandidaten het verplichte werk en een concerto naar keuze. Ze worden begeleid door het Belgische Nationaal Orkest en muziekdirecteur Hugh Wolff. Zaterdag wordt omstreeks 23 uur de volgorde van de laureaten bekendgemaakt.

Na de halve finale kregen de finalisten een week de tijd om het onuitgegeven, verplichte werk in te studeren in de Muziekkapel Koningin Elisabeth: het gaat om "D'un jardin féérique" van Bruno Mantovani, Frans componist en directeur van het Conservatorium in Parijs.

De Rus Vitaly Starikov bijt maandag de spits af in Bozar. Naast het verplichte werk, kiest hij voor het eerste concerto van Tchaikovsky. Het is vooral uitkijken naar het optreden van de Japanner Tomoki Sakata op dinsdag: in de halve finale maakte hij een verpletterende indruk met zijn vertolking van de Liszt-sonate. Hij brengt het tweede concerto van Brahms. Op woensdag brengt zijn landgenoot Keigo Mukawa het tweede concerto van Prokofiev.

Op donderdag is het de beurt aan de Rus Sergei Redkin, met zijn 29 jaar de oudste finalist. Redkin koestert een bijzondere liefde voor Rachmaninov en brengt diens derde concerto. Ook de laatste Rus van de reeks, Dmitry Sin, kiest op vrijdag voor dat concerto. Tot slot is het de beurt aan de Fransman Jonathan Fournel: hij speelt zaterdag net als Sakata het tweede concerto van Brahms. Na zijn optreden wordt omstreeks 23 uur de volgorde van de laureaten bekendgemaakt.

Drie maanden na brand in Bozar

Drie maanden nadat er brand uitbrak op het dak van het Paleis voor Schone Kunsten, is de Grote Zaal Henry Le Boeuf klaar voor het concours. Aan het podium werd zelfs een proscenium, een voortoneel, toegevoegd, zodat de orkestleden op veilige afstand kunnen plaatsnemen. Het is een bijzondere editie van de Koningin Elisabethwedstrijd, niet in het minst omdat er geen publiek aanwezig is. Dat betekent ook geen applaus, geen kuchjes, geen duchtig gekrabbel van aantekeningen in programmaboekjes en geen gepassioneerde discussies in de wandelgangen.

In de zaal zitten tien internationale juryleden: in tegenstelling tot de voorgaande jaren mogen zij wel applaudisseren. Ze zullen niet delibereren, maar apart punten geven, die door een deurwaarder worden opgeteld. De pianist met de meeste punten wint het concours.

Livestream

Een livestream van de finale is te volgen op de website van de Koningin Elisabethwedstrijd. Canvas en Klara zenden de finale rechtstreeks uit. De uitzendingen beginnen al om 20.10 uur met interviews en commentaren. Van maandag tot en met vrijdag vertoont Canvas het concours op het kanaal van Ketnet, de laatste finaleavond wordt rechtstreeks op Canvas uitgezonden.

Aan het concours, dat oorspronkelijk in 2020 gepland stond, namen van de 74 geselecteerde kandidaten uiteindelijk 58 kandidaten deel. Ze kwamen uit alle hoeken van de wereld, maar niet uit België. Om de twintigste editie van Koningin Elisabethwedstrijd voor piano dit jaar toch te laten doorgaan, wordt een aantal veiligheidsmaatregelen in acht genomen. Het aantal halvefinalisten werd beperkt tot twaalf, in plaats van de gebruikelijke 24 halvefinalisten. De finale telt slechts zes kandidaten, in plaats van de gebruikelijke twaalf.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni