118.000 abonnees: museumpas populairder dan ooit

Erika T'Jaeckx , directrice van museumPASSmusées

Museumpas telt vandaag meer dan 118.000 abonnees. "2022 betekende de grote doorbraak van de kaart bij het grote publiek," vertelt directrice Erika T'Jaeckx aan de krant L'Echo.

Sinds 2018 stimuleert de museumpas het museumbezoek in België, met een jaarlijks abonnement bij 226 deelnemende instellingen.

De belangrijkste missie is het aantal bezoekers van de Belgische musea te verhogen. Van de 500.000 bezoeken kunnen er naar schatting 380.000 worden toegeschreven aan de museumkaart.

"Voor elk bezoek ontvangt het museum bij het scannen van de pas een vergoeding van 50 procent van zijn standaardtarief. En het aantal bezoeken wordt vermenigvuldigd met de museumpas. Neem bijvoorbeeld Bozar, het meest bezochte Belgische kunstcentrum met de pas: elke nieuwe tentoonstelling stimuleert de abonnees om terug te keren... Maar de pas stimuleert ook de ontdekking van verborgen juweeltjes tussen de musea," aldus T’Jaeckx in L'Echo.

Museumpas kan met dit record onafhankelijk blijven van subsidies. De 118.000 abonnees, die in 2022 meer dan een half miljoen bezoeken deden, leverden in totaal bijna drie miljoen euro inkomsten op voor de 226 partnermusea.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?