Brusselse eventsector nog altijd niet hersteld van coronacrisis

AD
© BRUZZ
15/05/2023

Het aantal culturele evenementen ligt in Brussel nog altijd lager dan in 2019, het jaar voor de coronacrisis. In de Brusselse parken is de daling opvallend groot: vorig jaar gingen daar 673 evenementen door, ten opzichte van 1.166 in 2019. Vooral kleinere organisatoren hebben het moeilijk.

Vorig jaar werden in heel België minder evenementen georganiseerd dan in 2019: het aantal optredens daalde met een derde, blijkt uit de maandag gepubliceerde jaarcijfers van auteursrechtenvereniging Sabam. Daar zit corona uiteraard voor iets tussen, maar ook de energiecrisis en loonindexeringen spelen een belangrijke rol.

"De eerste drie maanden van afgelopen jaar konden er nog altijd geen (muziek)evenementen doorgaan", zegt Charlotte Lootens, persverantwoordelijke bij VI.BE, steunpunt voor artiesten en de muzieksector. "Dat is een belangrijk deel van de verklaring, maar los daarvan spelen ook de hogere werkingskosten door loonindexaties en de energiecrisis een rol. De grote spelers kunnen die meerkost wel dragen, maar voor kleinere organisatoren zoals clubs en kleinere festivals is dat veel moeilijker."

Minder evenementen

De cijfers van Sabam gaan over heel België, maar ook in Brussel ligt het aantal evenementen nog altijd lager dan voor de coronacrisis. Cijfers van Statistiek Vlaanderen tonen dat het aantal culturele evenementen in het Gewest vorig jaar werd afgeklopt op 23.102, 5.740 minder dan in 2019. Die cijfers omvatten wel alleen de events die werden ingevoerd in de UiTdatabank, waarop opkomende en Brusselse organisatoren hun events kunnen promoten.

In de Brusselse parken was de daling nog opvallender: vorig jaar vonden er 673 evenementen plaats in de parken die beheerd worden door Leefmilieu Brussel, ten opzichte van 1.166 in 2019.

Ecosysteem in de war

De coronacrisis, kort daarop gevolgd door de hogere loon- en energiekosten, heeft ervoor gezorgd dat organisatoren meer op zeker zijn gaan spelen, verklaart Lootens: "Organisatoren moeten de financiële krater zien te vullen. Als zij een grote, bekende artiest boeken, zijn ze er zeker van dat hun concertzaal zal vollopen. Terwijl dat bij een kleinere band of artiest veel minder evident is."

Tegelijkertijd maakt ook het publiek andere keuzes. "Het is allemaal heel duur geworden, dus mensen kopen bewuster. Als je meer dan 100 euro betaalt voor Beyoncé ga ja nadien nog even wachten met kaartjes kopen."

Volgens de persverantwoordelijke is het door deze ontwikkelingen nog moeilijker geworden voor beginnende artiesten om zichzelf op de kaart te zetten. "In Brussel merken we dat vooral Vlaamse acts maar moeilijk een podium vinden. Daarom proberen we met VI.BE ook extra kansen te creëren voor onder meer die groep", zegt Lootens. Het steunpunt organiseert onder meer Brusselse caféconcerten voor jong muzikaal talent onder de noemer Stoemp!

1030, de beste leerling van de klas

Een van de beste leerlingen van de klas is volgens Lootens de gemeente Schaarbeek. Zij zijn al drie jaar actief bezig om een lokaal muziekbeleid uit te bouwen, onder het label MUZIK1030. De gemeente steunt bijvoorbeeld lokale cafés om concerten te organiseren en helpt om de artiesten te vergoeden. "Schaarbeek probeert muzikanten en organisatoren zo meer zichtbaarheid te geven en mee te bouwen aan het muzikale netwerk in hun gemeente." Afgelopen weekend vierde dat project zijn eerste mijlpaal, met de ontvangst van de duizendste muzikant.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni