| Normaal mogen mensen vrij door Autoworld bewegen. Nu volgen ze een vast parcours door de 5.000 vierkante meter.

Ook de musea en culturele instellingen heropenen deze week voor publiek. Een aantal culturele instellingen deed dat maandag al. "Er was geen stormloop," klinkt het bij Autoworld. "Maar het doet deugd om de mensen terug aan het werk te hebben. Bezoekersaantallen zijn ondergeschikt."

De meeste musea beleven pas dinsdag hun eerste dag, omdat maandag hun traditionele sluitingsdag is. Autoworld was één van de musea die al wel op maandag heropende. "We hebben een kleine honderd mensen ontvangen," zegt directeur Sebastien De Baere. Op een normale maandag zou dat aantal ongeveer vier keer zoveel zijn. "Het was rustig, maar het is belangrijk mentaal om na twee maanden de mensen terug aan het werk te hebben. Nu kunnen we weer vooruitkijken. Bezoekersaantallen zijn ondergeschikt."

Bij Choco Story waren er de eerste dag nauwelijks bezoekers. Maar directrice Peggy Van Lierde is optimistisch over de rest van de week. "Het was een maandag, dan zijn de mensen gewend dat de musea gesloten zijn dus ze komen niet op het idee. Maar we hebben al reservaties voor woensdag en vrijdag."

Ook de Plantentuin van Meise heropende vandaag voor het eerst de binnengedeeltes: zoals de serres en het houten museum. "We werken met strikte tijdsloten en er mogen maximaal veertig mensen per half uur het domein op," zegt woordvoerder Koen Es. Dat is een zesde van de normale maximumcapaciteit. Maar Es is niet ontevreden. Op maandag waren er gemiddeld 30 bezoekers per half uur.

We proberen in te spelen op een nieuwe doelgroep, de Belgen.

Sebastien de Baere, directeur Autoworld

Nieuw publiek

Of de bezoekersaantallen de rest van het seizoen nog omhoog zullen gaan, vindt De Baere moeilijk te voorspellen. Normaliter komt zestig procent van de bezoekers aan Autoworld uit het buitenland. "We proberen daarom nu in te spelen op een nieuwe doelgroep, de Belgen," zegt De Baere. Dat uit zich vooral in een andere programmatie, met meer kinderanimatie bijvoorbeeld. De Baere hoopt dat mensen, net als ze lokale artiesten en handelaars ondersteunen, ook zullen kiezen voor lokale musea.

Bij Choco Story komt zelfs een nog groter percentage van de bezoekers uit het buitenland. Het gaat daar om tachtig procent. Ook het chocolademuseum richt nu zijn pijlen op de Belg. Dat doet het museum vooral door hun commnunicatie aan te passen op het nieuwe doelpubliek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, culture, Autoworld, Choco Story, plantentuin van Meise, coronavirus, exitstrategie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni