Tom Bonte vertrekt bij Beursschouwburg

© Beursschouwburg
| Tom Bonte vertrekt als directeur bij de Beursschouwburg.

Tom Bonte stopt als directeur bij kunstencentrum Beursschouwburg. Een nieuwe job of opvolger is er nog niet. “Ik heb lang getwijfeld, maar mijn verhaal is verteld.”

Na negen jaar valt het doek voor Tom Bonte. Hij begon in april 2011 als algemeen en artistiek directeur bij kunstencentrum Beursschouwburg in Brussel-Stad, maar wil nu plaats maken voor nieuw bloed. Begin december 2020 moet er namelijk een nieuw beleidsplan geschreven worden, en voor Bonte is het tijd dat iemand anders dat doet.

“Een nieuw beleidsplan betekent een nieuw verhaal uitdenken. Dat vraagt energie, en ik voelde dat ik die na bijna tien jaar moeilijker kon opbrengen,” vertelt Bonte aan BRUZZ. “Ik twijfelde in de zomer al. Maar na nog drie maanden proberen voelde ik dat het er niet meer inzat, en heb ik beslist om een stap opzij te zetten.”

‘Geen concrete jobwissel’

Een nieuwe opvolger is er nog niet, die wordt in de komende weken gezocht. Bonte heeft zelf nog geen nieuwe job in het verschiet. “Het was logisch geweest om een nieuwe baan te zoeken vooraleer ik zou vertrekken. Maar je postje veilig stellen of ergens een nieuwe dynamiek binnenbrengen, dat zijn twee verschillende zaken. Ik heb besloten die twee uit elkaar te trekken en eerst ontslag te nemen. Uiteraard hoop ik dat er snel een nieuwe uitdaging komt.”

(Lees verder onder de afbeelding.)

De Beursschouwburg in de Ortsstraat
© PhotoNews
| De Beursschouwburg in de Ortsstraat, kunstwerk van David Helbich.

Of een positie bij muziektempel Ancienne Belgique erin zit, nu voormalig directeur Dirk De Clippeleir bij BRUZZ aan de slag is? “Die vraag is niet aan de orde. Ik begrijp dat AB nog helemaal in het begin staat van de zoektocht naar een nieuwe directeur, het is aan hen om te beslissen.” Er staat in ieder geval geen concrete jobwissel op de planning, zegt Bonte nog.

Jong en divers

Hoe dan ook blikt Bonte tevreden terug op zijn werk bij de Beursschouwburg. “We hebben opnieuw aan relevantie gewonnen, met jonge artiesten gewerkt, maatschappelijke thema’s aangesneden en de controverse niet geschuwd.”

“Tegelijkertijd bleven de bezoekerscijfers jaar na jaar stijgen, tot op het punt dat ik dacht: nu hebben we echt wel een plafond bereikt. Als je dan ook nog eens ziet dat dat publiek jong en divers is, dan denk ik dat dat me het meest met vreugde vervult.”

Lockdown

Moeilijker was de periode na de aanslagen in Brussel in 2016. “We zijn mee in lockdown gegaan, een week dicht geweest. Dat was een heel intense en confronterende tijd. Maar ironisch genoeg zijn we er sterker uitgekomen. Het is een katalysator gebleken om nog meer verbinding te maken voor alle soorten mensen die in de stad wonen en werken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?