Ondernemingen exporteren 300 kilo voeding voor virtuele proeverijen

© Facebook Eat Brussels, Drink Bordeaux
| Eat Brussels, Drink Bordeaux, toen er van het coronavirus nog geen sprake was.

Het jaarlijkse gastronomische festival 'Eat Brussels, Drink Bordeaux' nodigt elk jaar een delegatie van buitenlandse kopers uit om de Brusselse producenten te ontmoeten en vooral te proeven. Het coronavirus steekt daar dit jaar een stokje voor, maar hub.brussels vond een oplossing en bracht 300 kilo producten naar potentiële kopers voor een virtuele 'Made in Brussels' proeverij.

Eind augustus lanceerde hub.brussels, het Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning, een oproep bij de Brusselse ondernemingen die hun producten graag wilden voorstellen aan potentiële klanten in het buitenland.

Brussel wordt zo naar de geïnteresseerden toe gebracht. Bijna 35 Brusselse producenten schreven zich in en dat deden ook meer dan 80 potentiële kopers uit achttien landen, waaronder onze buurlanden, maar eveneens Canada, de Verenigde Staten, Koeweit, de Verenigde Arabische Emiraten, China, Zuid-Korea, Singapore, Vietnam en Japan.

"We ontvingen bijna 300 kilogram Brusselse goederen om te laten proeven, zowel verse als droge of nog bevroren producten. Die werden vervolgens opgestuurd naar de potentiële kopers wereldwijd. Vanaf vandaag kunnen deze producten in real time worden geproefd in aanwezigheid van de potentiële verdelers en invoerders in het buitenland via ons platform voor de virtuele proeverijen," verduidelijkt Isabelle Grippa, directeur-generaal van hub.brussels.

"Wereldwijd staat de Brusselse voedselindustrie bekend voor haar kwaliteit", zegt staatssecretaris Pascal Smet. "Buiten onze befaamde bieren en wafels trekken, onder meer, ook snoepgoed en droge voeding de aandacht van buitenlandse investeerders. Dankzij een inventieve oplossing zal EAT! Brussels toch digitaal kunnen doorgaan dit jaar. Het proeven zal wat anders verlopen, maar het hoge kaliber van de Brusselse voedingswaren en dranken blijft onveranderd."

De proeverijen gaan nog door tot 27 november. In totaal werden meer dan 130 afspraken vastgelegd voor deze culinaire marathon die de export van de Brusselse ondernemingen ondersteunt. In Brussel is de voedingsmiddelensector goed voor 4 tot 5 procent van de export.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?