Reportage

De GATE van Zwangere Guy slaat aan: 'Si je dis BX, vous dites L!'

Tom Peeters
30/08/2021

Met GATE heeft Couleur Café zijn plek in hartje hoofdstad heroverd. “Intiemer is fijner,” zijn zowel artiesten als publiek bijzonder enthousiast, en ook de organisatoren zien toekomst in hun kleinschalige satellietfestival in Studio CityGate in Anderlecht, waar meer dan ooit ingezet wordt op het Brusselse DNA.

“Toen ik hier daarnet stond te draaien, zag ik ineens een trein passeren. Wauw man, dit is de stad!” Zwangere Guy is onder de indruk van de locatie waarop hij een van in totaal acht avonden gastheer mag zijn. Voor muzikanten en skaters was Studio CityGate in Anderlecht al een tijdje een hotspot. Voor oudere fans van Couleur Café of voor tieners die hier hun eerste festival komen vieren, is het vaak nog een eerste kennismaking.

Vroeger was op dit ingesloten stukje industrieel erfgoed op tien minuten stappen van het Zuidstation een textielfabriek gevestigd. Nu runt Volta er repetitieruimtes en Byrrrh and SKATE een skatepark. Door samen te werken met deze nog jonge organisaties hoort ook Couleur Café beter de polsslag van de stad tikken, een beetje zoals in de jonge jaren van het festival, toen het de site van Thurn & Taxis innam.

“Hier voel ik de stad en staat de tijd even stil,” vervolgt Zwangere Guy. “Dat heeft Couleur Café voor mij altijd gedaan en dat doet het nu dus opnieuw, eindelijk…” Corona heeft er net als bij veel collega’s in de sector serieus ingehakt bij Papa ZG, en routines omgegooid. “Vroeger streefde ik naar de toekomst. Nu heb ik geleerd van dag tot dag te leven. Het doel is niet meer het belangrijkste, het gaat om de manier waarop je het bereikt. Daar is de pandemie een goede training voor geweest. Het gaat ook niet meer over wat er is gebeurd, maar over waar we nu staan. Dat is hier nu duidelijk aan het worden.”

GATE 2

| Frenetik aan het werk op GATE.

Het is nooit de bedoeling geweest om een nieuw of ander Couleur Café te organiseren, wel een formule die kan bestaan naast het festival en meer aansluit bij de stedelijke cultuur

Patrick Wallens (organisator)

Kreetjes van opwinding
Afgemeten aan het enthousiasme van de festivalgangers lijkt hij gelijk te hebben. De dj-set waarmee hij zonet de tweede GATE-avond inzette was uiteindelijk slechts een voorsmaakje van de bevrijdende ambiance die later op de avond bij Lander & Adriaan, Frenetik, LeFtO en DRKNGHTS Collective het merendeel van de 1.500 aanwezigen aan het dansen zou krijgen. Hier wordt in het nu geleefd. De voortekenen waren dan ook goed.

Zelfs nog voor de deuren openden hoorden we jonge festivalgangers kreetjes van opwinding slaken bij wat hun eerste feestje sinds lang zou worden. Als ze nog geen Covid Safe Ticket (CST) op zak hadden (in het geval van de tieners en jonge twintigers die wij spraken meestal omdat ze nog geen twee weken volledig gevaccineerd waren), bezochten ze zonder veel gemor de testtent, waar ze voor 10 euro een covidtest konden laten afnemen. Niet alleen bezoekers, maar ook jonge GATE-medewerkers lieten zich er testen. Voor organisator Patrick Wallens was zo’n testzone cruciaal. “Enkel met een CST werken vind ik discriminerend. We hebben een specifiek publiek met veel jonge, wat rebelse hiphopfans, die nog niet allemaal de kans hadden om zich te laten vaccineren.”

Groot samenhorigheidsgevoel
Ging het mondmasker er aanschuivend voor de ingang soms nog wat onwennig af, eens binnen was de stap naar het oude normaal en de Brusselse chaleur en convivialité verrassend snel gezet. “Fuck le covid,” beet Frenetik de fans toe: “Si moi je dis BX, vous dites L.” Iedereen was chaud, niet van de koorts maar van pure geestdrift. Toen in het begin van de set van LeFtO de gastheer het podium opdook en ‘1 uit de 1000’ inzette bereikte het feestje een wilde apotheose: "Ik weet nog goed hoe dat ik vroeger niks had / Ik was jaloers op iedereen die kicks had."

GATE 3

| Byrrh and SKATE zorde voor skatedemo's van de hoogste plank.

GATE 4

Het samenhorigheidsgevoel was groot. Zelfs LeFtO stond er versteld van. Voor zijn set had hij ons nog verteld dat hij liever op het kleinere dj-podium vlak naast het grote podium zou spelen, omdat hij dan dichter bij het publiek kon staan: “Intiemer is altijd fijner.” Maar door de uitgelaten dansstemming werd dat een mineur detail in een verder eclectische programmatie. “Couleur Café heeft altijd gestaan voor een mix van stijlen,” zegt Zwangere Guy. “Dat heb ik met mijn line-up willen vatten. Alles komt hier bij mekaar, als een Brusselse va-et-vient waar je weinig grip op hebt, zoals de zee.”

Colère na covid
Hun frustraties hadden de aanwezigen dan al lang achtergelaten in de grote hangar waar voor de gelegenheid een Anger Room huist. Naast de vintage spelconsoles en een armworsteltafel viel vooral de toegetakelde auto op die mocht gesloopt worden met een voorhamer naar keuze. Grootmoeders keukengerief kapotschieten met een boog kon ook. “Het idee was om de colère na covid te tackelen en dat is ons blijkbaar goed gelukt,” lacht Wallens, die zegt dat het autowrak na twee dagen al aan vervanging toe is.

GATE 6 Zwangere Guy

| Zwangere Guy uit volle borst.

Hier voel ik de stad en staat de tijd even stil. Dat heeft Couleur Café voor mij altijd gedaan en dat doet het nu dus opnieuw, eindelijk…

Zwangere Guy

Dit festival lijkt wel een blijver te kunnen worden, ook los van de huidige coronacontext, werpen we de tevreden festivalorganisator Patrick Wallens toe. “Hopelijk zit dat erin. Het is nooit de bedoeling geweest om een nieuw of ander Couleur Café te organiseren, wel een formule die kan bestaan naast het festival en meer aansluit bij de stedelijke cultuur. Of dat dan de vorm aanneemt van een apart festival of van losse avonden, valt nog te bezien. Vertrekken van de leefwereld van de Brusselse jongeren was voor ons essentieel. De locatie hebben we gekozen omdat ze leeft. Het kostte tijd en moeite om het vertrouwen van zowel Volta als Byrrrh & SKATE te winnen. In het begin dachten ze: hola, wat moeten wij met die grote machine van Couleur Café?”

Menselijke dimensie
Op het terrein lijkt de interactie alvast te lonen. Byrrrh geeft skate-initiaties en verkoopt naast Marokkaanse pannenkoeken met feta en kefta ook T-shirts om hun werking te ondersteunen. Volta programmeert de andere dagen. Drummer Lander Gyselinck komt hier even voor zijn set met Adriaan Van de Velde doodleuk aan met de fiets, die hij in zijn repetitielokaal parkeert. Het is ook dat meer informele, kleinschalige karakter dat aanslaat. Wallens noemt het de menselijke dimensie. “Je hoeft geen halve kilometer te stappen om het volgende podium te bereiken. Alles is nog overzichtelijk. In die zin heeft het inderdaad wat weg van de Couleur Café van vroeger.”

dsc_8056.jpg

De toekomst van GATE hangt echter af van andere factoren. “Zonder specifieke coronasteun van de overheid was het onmogelijk om dit te organiseren voor 1.500 bezoekers tegen 18 euro,” is Wallens eerlijk. “Maar ik ben positief. Gisteren was een enthousiaste Sven Gatz hier, en ook de burgemeester van Anderlecht heeft al laten weten dat we volgend jaar opnieuw welkom zijn. Het is leuk om vast te stellen dat er ook vanuit politiek vlak vertrouwen is.”

GATE
2-5/9, 17.00, Studio CityGate, gate.couleurcafe.be

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni