Op zoek naar de next big thing met FiftyFifty Lab

Tom Peeters
© BRUZZ
31/10/2019

Van links naar rechts: Orions Belte, Pongo, Velvet Negroni, Naya Ali, Harleighblu, Meetsysteem

Onbekende bands scouten is in de informatiesamenleving vaak een karwei. “Maar als we à la Spotify en Netflix onze affiche nu eens laten samenstellen door curatoren van festivals, die wel al tot de verbeelding spreken,” dachten ze bij een Brussels artiestenbureau, en het eerste hoofdstedelijke showcasefestival was een feit.

Eurosonic in Groningen, Reeperbahn in Hamburg en South by Southwest in Austin, Texas zijn de bekendste, maar intussen heeft zowat elk land zijn showcasefestival dat muzikale speurneuzen de next big thing wil doen ontdekken uit een brede waaier aan genres. Maar nadat Glimps in Gent drie jaar geleden de handdoek in de ring moest gooien na het mislopen van Vlaamse subsidies, was er in België al een tijdje geen vooraanstaand showcasefestival meer. Het Brusselse Fifty PR springt nu, samen met KuratedBy, dat onder meer de Dour-affiche samenstelt, in dat gat. “In vijf concertzalen – de Ancienne Belgique, L’Archiduc, Bonnefooi, La Madeleine en FFORMATT, de nieuwe venue in de ondergrondse parking van het vroegere Actiris-gebouw in de Anspachlaan – zullen we twee avonden op rij dertig concerten programmeren, die twintig à veertig minuten duren,” zegt een enthousiaste Marianne Cattoir (aka dj Catwar), pr- en eventmanager bij Fifty PR. “Op de afterparty in C12 komen daar nog eens vier extra acts bij.”

Fifty PR verzorgt de promotie en marketing van Angèle, BRNS en nog een heleboel andere artiesten, maar is bij de Brusselse concertganger vooral bekend van zijn FiftyFifty Sessions. “Met dat maandelijkse schowcase-event, meestal in C12, zijn we nu aan ons vierde jaar begonnen. We koppelen telkens één Belgische aan één internationale artiest. Dat opkomende talent afficheren we op basis van onze eigen coup de cœurs.” Onder anderen Angèle, Coely en Témé Tan, maar ook Loyle Carner, Eddy de Pretto en Mahalia kon je er aan het werk zien nog voor ze doorbraken. “Zeker in de Belgische scene is de zone tussen beginnende artiest en gevestigde naam erg grijs. Middelen en podia om de volgende stap te zetten, ontbreken vaak. Bekijk onze FiftyFifty Session, en nu dus ook FiftyFifty Lab, als een trampoline die daarbij kan helpen.”

Primavera Sound
Het festival komt volgens Cattoir op het juiste moment, omdat Brussel en zijn exploderende urban scene de voorbije jaren ook internationaal meer in het vizier kwamen. “We willen muziekliefhebbers in deze tijden van informatiestress bovendien helpen om keuzes te maken. Tijdens een brainstorm bedachten we dat het handig zou zijn om artiesten te suggereren die op een of andere manier al in het verlengde liggen van je smaak, zoals bij Spotify of Netflix. Dat hebben we naar een festivalline-up vertaald door in totaal negentien binnen- en vooral buitenlandse festivals uit te nodigen die sowieso constant op zoek zijn naar de next big thing.” Fifty PR is zelf de twintigste curator. “Die curatoren zijn in feite onze headliners. Ben je fan van het Spaanse Primavera Sound? Of van de innovatieve elektronica op het Amsterdamse Dekmantel Festival? Of misschien trek je elk jaar naar BRDCST? Dan ga je naar de artiest die zij programmeren.”

Elke curator mocht twee artiesten voorstellen, waarvan er uiteindelijk één behouden bleef om de line-up divers genoeg te houden qua genre, nationaliteit, gender… “Het was een hele puzzel, want het is niet de bedoeling dat bezoekers de hele avond op dezelfde plek blijven hangen om drie hiphopacts na elkaar te zien. We willen het publiek in beweging krijgen. Een app met naast de line-up ook uittips, van toffe restaurants tot vinylshops, moet de festivalgangers goesting geven om de stad te ontdekken. Voor de professionals zijn er overdag conferenties en netwerkmomenten.”
Het is niet de bedoeling dat het bij één editie blijft. “Misschien kunnen we binnen x-aantal jaar wel veertig curatoren uitnodigen op tien plekken. Groeien is niet ons eerste doel, wel toegankelijk en kwalitatief blijven, maar grenzen zijn er niet. Curatoren, locaties en het concept kunnen mee verschuiven.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni