Ben Heine: parallel universe

© Ben Heine

<p>De wereld ligt aan onze vingertoppen en af en toe bereikt ons langs die rondstruinende tentakels al eens iets wat verrast en intrigeert. Zoals die zoete daad van rebellie waarmee Ben Heine &ndash; toen voor ons nog de naamloze leverancier van een portie populair digitaal vertier &ndash; in zijn Pencil vs camera-serie met behulp van een potlood de werkelijkheid van een dosis fantasie, magie en positieve vibes voorzag.</p>

<p>Intussen kennen we de naam van de <em>buzz feeder </em>en vroegere IHECS-student, en sinds zijn – verbazend genoeg – eerste solotentoonstelling in Brussel ook de prijs van zijn werk.<br /><br />&#13;
Ben Heine is een man van concepten en vondsten. Een visser (foto) die een boschiaans monster (tekening) uit de zee haalt, of een vloer in dambordmotief (foto) waarop een goddelijke reuzenhand (tekening) ons schaakmat zet, zijn prikkelend.</p>&#13;
&#13;
<p>Maar Ben Heine, die, afgaand op wat hij in 3D al tevoorschijn toverde, wel degelijk kán tekenen, lijkt zichzelf soms te verliezen door op veilig te spelen. Zijn tekeningen ogen meer dan eens vlak, karikaturaal, haast kitscherig. Alsof hij te veel probeert te plezieren door voor de grootst gemene deler te gaan. Iets wat ook blijkt uit de<em> Digital circlism</em>-stukken in de expo, een soort digitale poster art die een synthese zou moeten bieden van popart en pointillisme, maar die, alleen al door de keuze om iconische, overdadig geportretteerde modellen (Jezus, Marilyn Monroe, Elvis...) nog eens te vervlakken door ze in wat voor pixels ook te vatten, te graag mikt op populaire middelmaat.</p>&#13;
&#13;
<p>Maar wat misschien nog het jammerst is, en wat Ben Heines werk onderscheidt van de spontane grappenmaker die zijn treinrit opvrolijkt door getekende hoofden op zijn medepassagiers te projecteren (check BuzzFeed), is dat de illusie die Ben Heine claimt te tonen, niet de illusie is van de ingreep in de werkelijkheid, maar de illusie van de illusie van die ingreep. Via Photoshop verwordt spontane zotternij al snel tot bedachtzaamheid en steriliteit. Het is een strijd die je niet kunt blijven winnen.<br />&#13;
 </p>&#13;

<p><strong>Ben Heine: parallel universe</strong></p>

<p><strong>data</strong>: &gt; 22/3 - wo &gt; za: 13.30 &gt; 18.30</p>

<p><strong>waar</strong>: DCA Gallery, Louizalaan 335, Elsene, 0474-53.90.91</p>

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Drie Brusselse voetbalbonzen: 'We hebben elkaar nodig'
  • Overleven zonder papieren: 'De angst is voelbaar'
  • Pascal Smet: 'Zolang ik dingen kan veranderen, doe ik verder'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Achter de schermen bij Opera Ballet Vlaanderen
  • Eileen Myles: from poet to president
  • Ana Diaz: la voix hors cases
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement