Larry Fink, fotograaf van menig celebrityfeestje, begon zijn glanscarrière in het kielzog van een stel beatniks, ver weg van de rich and famous.
Expo: Larry Fink: The Beats
De Amerikaanse fotograaf Larry Fink (1941) heeft van de handflits zijn handelsmerk gemaakt, maar het harde licht verzacht hij daarna in de print. Zo hult hij zijn onderwerp in een prachtig clair-obscur met een schilderachtige tonaliteit. Fink zit de mensen die hij fotografeert dicht op de huid. Onderscheid tussen arm en rijk maakt hij niet: hij fotografeert armoezaaiers, boksers, maar ook modellen op de catwalk en schuimt celebrityfeestjes af. Op zo'n feestje maakte hij een iconisch beeld van actrice Meryl Streep die haar collega Natalie Portman wat in het oor fluistert. Het is een eerlijk beeld, Fink is geen voyeur. Hij sluit de toeschouwer niet buiten, maar nodigt de kijker uit om ook deel te nemen aan dit exuberante leven.
The Beats dateert nog van voor Fink les volgde bij Lisette Model, de fotografe die we kennen van haar compromisloze portretten van de Franse bourgeoisie, haar grauwe straatfotografie en foto's van jazzclubs. Van haar leerde Fink zich meer te focussen op het menselijke, al zit dit aspect ook in zijn vroege werk.
Voor The Beats gebruikt Fink nog geen flits, maar zijn gevoel voor licht, timing en sfeerschepping onthullen een getalenteerde fotograaf. De reeks komt er wat toevallig. In 1958 geeft Fink na twee maanden de brui aan zijn studie, maar naar huis met hangende pootjes wil hij niet. Hij betrekt een kleine flat in The Village in New York en ontmoet er een stel tweedegeneratiebeatniks. Turk LeClair – een schilder en dichter – en zijn vrienden jagen het succes van hun voorgangers Jack Kerouac en Allen Ginsberg na, maar blijven steken in drank en drugs. De bende ziet wel wat in hem als fotograaf. Fink geeft hun een aura van belangrijkheid ook al blijven de meesterwerken uit. Hij volgt hen op hun eigen 'on the road'-trip naar Mexico, in hun afgeleefde woningen, tijdens spoken word-sessies. Fink fotografeert de beatniks met de verwondering van een jonge knaap. Als fotograaf blijft hij op een afstand, iets wat hij in zijn latere werk niet meer zal doen, maar hij weet een mooi beeld van een generatie te schetsen.
Larry Fink: The beats
data: > 4/7
waar: Box Galerie, Maliestraat 88, Elsene
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.