Expo: Larry Fink: The Beats

© Larry Fink
Onze score

Larry Fink, fotograaf van menig celebrityfeestje, begon zijn glanscarrière in het kielzog van een stel beatniks, ver weg van de rich and famous.

De Amerikaanse fotograaf Larry Fink (1941) heeft van de handflits zijn handelsmerk gemaakt, maar het harde licht verzacht hij daarna in de print. Zo hult hij zijn onderwerp in een prachtig clair-obscur met een schilderachtige tonaliteit. Fink zit de mensen die hij fotografeert dicht op de huid. Onderscheid tussen arm en rijk maakt hij niet: hij fotografeert armoezaaiers, boksers, maar ook modellen op de catwalk en schuimt celebrityfeestjes af. Op zo'n feestje maakte hij een iconisch beeld van actrice Meryl Streep die haar collega Natalie Portman wat in het oor fluistert. Het is een eerlijk beeld, Fink is geen voyeur. Hij sluit de toeschouwer niet buiten, maar nodigt de kijker uit om ook deel te nemen aan dit exuberante leven.

1477 EXPO Larry FINK 050
In 1958 – het jaar waarin hij de reeks The Beats maakt – is Fink nog geen fotograaf, maar een 17-jarige rebel uit New York. Een linkse rakker die op zijn 12e experimenteert met fotografie en school iets voor mietjes vindt. Zijn vader voedt zijn interesse voor de fotografie met boeken van Henri Cartier-Bresson en doet hem een Rolleiflex, de iconische mediumformaatcamera, cadeau.

The Beats dateert nog van voor Fink les volgde bij Lisette Model, de fotografe die we kennen van haar compromisloze portretten van de Franse bourgeoisie, haar grauwe straatfotografie en foto's van jazzclubs. Van haar leerde Fink zich meer te focussen op het menselijke, al zit dit aspect ook in zijn vroege werk.

Voor The Beats gebruikt Fink nog geen flits, maar zijn gevoel voor licht, timing en sfeerschepping onthullen een getalenteerde fotograaf. De reeks komt er wat toevallig. In 1958 geeft Fink na twee maanden de brui aan zijn studie, maar naar huis met hangende pootjes wil hij niet. Hij betrekt een kleine flat in The Village in New York en ontmoet er een stel tweedegeneratiebeatniks. Turk LeClair – een schilder en dichter – en zijn vrienden jagen het succes van hun voorgangers Jack Kerouac en Allen Ginsberg na, maar blijven steken in drank en drugs. De bende ziet wel wat in hem als fotograaf. Fink geeft hun een aura van belangrijkheid ook al blijven de meesterwerken uit. Hij volgt hen op hun eigen 'on the road'-trip naar Mexico, in hun afgeleefde woningen, tijdens spoken word-sessies. Fink fotografeert de beatniks met de verwondering van een jonge knaap. Als fotograaf blijft hij op een afstand, iets wat hij in zijn latere werk niet meer zal doen, maar hij weet een mooi beeld van een generatie te schetsen.
1477 EXPO Larry FINK 048

Larry Fink: The beats

data: > 4/7

waar: Box Galerie, Maliestraat 88, Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Klimaatactiviste Youna Marette: 'Klimaat is bijna trendy geworden'
  • 1030/0 herdenkt doodgereden journaliste
  • Buurtinformatienetwerk aan de Zavel
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Superheroes Never Die: Art Spiegelman
  • Taxiwars. De drive van Tom Barman
  • Paying for it: la Brute donne voix aux prostituées
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement