1432 SOP MAx Regenberg

Summer of Photography: Max Regenberg (1)

Stefan Vanthuyne
© Agenda Magazine
26/06/2014

Als de Summer of Photography iets aantoont, dan wel dat er ook vandaag nog heel veel te zeggen en te tonen valt over genderkwesties. Het aanbod is dan ook bijzonder gevarieerd en overweldigend tijdens de Brusselse fotomarathon. Agenda selecteerde vijf blikvangers. Vandaag: Max Regenberg.

Hoewel zelf opgeleid als reclamefotograaf, besloot de Duitser Max Regenberg begin jaren 1970 om zijn lens te richten op de alomtegenwoordige reclameborden die hij in de openbare ruimte zag.

Al jaren overtuigd van de almaar luider klinkende profetie dat we binnenkort niet langer in woorden, maar in beelden zullen communiceren, is zijn werk een levenslange studie van de impact van reclamebeelden op onze samenleving en de visuele codes die wij hanteren. Van het hyperslanke lingeriemodel tot de ruige Marlboro Man, Regenberg wijst ons op vastgeroeste archetypes en lauwe stereotypen die we om louter commerciële doeleinden naar ons hoofd geslingerd krijgen, maar die niettemin een hardnekkige indruk nalaten in onze cultuur en ons idee van identiteit.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni