Anima: hoogmis van de animatiefilm

Niels Ruëll
© Agenda Magazine
06/02/2013
Daar is de krokusvakantie, daar is Anima. Een van de hoogtepunten van het bloeiende Brusselse festival van de animatiefilm wordt de kortfilm Oh Willy... van Emma De Swaef en Marc James Roels. Door 110 festivals geselecteerd, prijzen bij de vleet en (als kortfilm!) genomineerd voor de César voor beste animatiefilm. Samen met AGENDA fietst De Swaef door het programma.

1. Oh Willy...

Wat? De Cartoon d'Or voor beste korte animatiefilm in Europa is maar een van de vele prijzen die Emma De Swaef en Marc James Roels wonnen met hun stop-motion-film met figuren en decors in wol en vilt. Net voor zijn moeder haar laatste adem uitblaast, is Willy weer in de naturistencommune van zijn jeugd. Verward en triest vlucht hij de natuur in en start een nieuw leven, moederlijk beschermd door een groot harig beest.

Emma De Swaef: "Ik zal niet rap een animatiefilm zonder wollen poppen maken, dat is mijn stijl niet. De poppen waren eerst, animatie kwam later. Ik maakte al wollen poppen toen het idee kwam om ze te animeren.

"Stop motion is sowieso arbeidsintensief. Wol maakt het nog net iets intensiever."
"En zeggen dat we nog aan het festivalcircuit getwijfeld hebben. We overwogen de film online te gooien. Daar heb je meer directe reacties. We zijn blij dat we dat niet gedaan hebben. Dankzij de festivals hebben we kunnen reizen, prijzen gewonnen en interessante mensen ontmoet."

"We kunnen de uitreiking van de Césars niet bijwonen, maar hopen dat Ernest & Célestine wint."

2. Okami kodomo no ame to yuki

Wat? Vijf van de vijftien langspeelfilms in de selectie komen uit Japan. Okami kodomo no ame to yuki of Wolf children is er daar één van. Deze anime gaat over een vrouw die na de dood van haar man de stad voor het platteland ruilt met haar twee kinderen die half mens, half wolf zijn. Regisseur Mamoru Hosoda (The girl who leapt through time) wordt de opvolger van de grote Miyazaki genoemd.

Emma De Swaef: "Marc en ik zijn op dit moment in Japan. Op uitnodiging van de overheid zijn we artists in residence. We mogen drie maanden aan ons project werken. Men helpt ons met begeleiders, studiobezoeken en dat soort dingen."

"Je merkt dat Japan een grote animatiecultuur heeft. Ze zijn zeer sterk in personages. Zelfs in de domste geanimeerde reclamefilms zie je goed ontworpen personages. Bovenal zijn ze hier vooral gek op kawaii: op alles wat cute of schattig is. Vandaar misschien dat ze zo van Oh Willy... houden."

3. Giants' first steps

Wat? Een programma met de allereerste filmpasjes (de line tests, de eerste kortfilms) van de grootste animatiefilmers van Disney, Pixar, DreamWorks en Aardman. Ook Nick Park (Chicken run), John Lasseter (Toy story), Andrew Stanton (Finding Nemo) en Henry Selick (Coraline) zijn klein begonnen.

Emma De Swaef: "Dat moeten interessante films zijn. De eerste avonturen van Wallace & Gromit, A grand day out with Wallace and Gromit en Wallace & Gromit in The wrong trousers, blijf ik de mooiste films vinden die Nick Park ooit heeft gemaakt. Ondanks de imperfecties zijn het mijn favorieten. Het is leuk om een filmmaker zichzelf te zien uitvinden."

4. Best of shorts

Wat? Anima is geliefd bij het publiek (35.000 toeschouwers in 2012!) maar ook bij filmmakers. Zomaar even 1.300 films werden ingezonden. Rekening houdend met verscheidenheid en vernieuwing selecteert Anima de beste films van zowel gevestigde waarden als nieuw talent en verspreidt ze over zes programma's.

Emma De Swaef: "Er zijn dit jaar een paar zeer goede kortfilms opgedoken. Junkyard van Hisko Hulsing (NL/BE) is een aanrader: schilderachtig, heel filmisch, mooie muziek. Ook Villa Antropoff van Vladimir Leschiov en Kaspar Jancis is erg goed. Het gaat over asielzoekers, maar op een speelse manier. Op nogal wat festivals werd naast Oh Willy... Tram van Michaela Pavlátová getoond. Dan voelden we ons altijd een beetje beschaamd. Tram is grafisch knap, heel simpel, sterk geritmeerd, entertainend en opwekkend. Tram bruist van het leven terwijl Oh Willy... zo stil en intiem is. Michaela Pavlátová is een heel toffe en inspirerende vrouw. Ze is al heel lang bezig met animatie terwijl wij er pas ingerold zijn. Ik zie dat ze een masterclass komt geven. Die had ik graag bijgewoond."

5. Dit is Belgisch

Wat? Om de verscheidenheid en de hoge kwaliteit van de Belgische animatiefilm in kaart te brengen, zag Anima zich dit jaar verplicht de nationale competitie over twee programma's te spreiden. Een derde programma met films buiten competitie vervolledigt de stand van zaken.

Emma De Swaef: "Er is veel activiteit. Om je een idee te geven hoeveel mensen in België met animatie bezig zijn: zeventig mensen reageerden op de oproep van het VAF voor één-minuutfilms over de Eerste Wereldoorlog."

"In de Belgische competitie kijk ik vooral uit naar De wake van Pieter Coudyzer, geproduceerd door S.O.I.L. Die jongen heeft járen aan zijn animatiefilm gewerkt. Hij heeft er zéér veel van zichzelf in gestoken."

"Voor ons begint het te lukken om van animatie te leven. De truc is om met veel dingen tegelijk bezig te zijn. De financiering van onafhankelijke kortfilms neemt zeer veel tijd in beslag. Dus proberen we de periodes tussen producties op te vullen met kleine projecten en commercials. Het is vechten, maar er zijn mogelijkheden."

ANIMA
wanneer
: 8 > 17 februari 2013
tickets: pass: €65
--------------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni